Slussportarna på plats i Torshälla kanal

Nu är de länge efterlängtade och nya slussportarna på plats i Torshälla kanal. Monteringen av de över sju ton tunga portarna sköttes av en lyftkran och gick helt efter ritningarna.

– Cirka 50 år ska de nya slussportarna stå pall, sedan kanske man måste byta själva trädelen, säger byggledaren Jan Heldring.

– Cirka 50 år ska de nya slussportarna stå pall, sedan kanske man måste byta själva trädelen, säger byggledaren Jan Heldring.

Foto: Torsten Braf

Torshälla2019-05-23 12:25

Vad som nu återstår beskrivs som lite småfix, men de är mycket viktiga för att borga för en framtida fungerande sluss.

Portarna är till övervägande delen i rostfritt stål, men har en ram av träd.

– Det är inte ek, säger byggledaren Jan Heldring på den direkta frågan. Det är helt enkelt så att stål och ek inte gifter sig så bra, så det fick bli furu.

Hela platsen doftar starkt av nytjärat timmer och det leder förstås tankarna till sjöfart.

Vilket i sin tur leder tankarna till om slussen snart är redo att släppa fram båttrafik?

– Det är klart, men jag vet inte riktigt vilka båtar som är aktuella att trafikera kanalen, säger Jan Heldring. Gerda ligger väl i Näshulta, om jag förstått saken rätt och S:t Olof är uppe på land för reparationer.

Nu ingår inte att skaffa fram båttrafik i uppdraget - det var bara att ta ut de gamla slussportarna och ersätta dem med nya.

Det som ska till är att ordna till den stock som ska bilda tröskel i porten och sedan tar en ny inspektion vid för att se om de båda resterande slussarna är fungerande - både den uppströms och den nedströms.

– Jag vet inte riktigt hur vi hinner med alla tester under nästa vecka, det är lite korttidsveckor framöver, men vi ska försöka att släppa på vattnet under nästa vecka och se att det fungerar som det ska.

Kostnaden för bytet av de båda mellersta slussportarna kostade 7 miljoner kronor och har skänkt sysselsättning åt både Jacobssons smidesverkstad och Strömsholms kanal AB och lyftkransfirman som möjliggjorde själva monteringen av de sju och ett halvt ton tunga portarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om