Påsk – en av chokladfabrikens viktigaste högtider

Kärvare tider och dyrare bolån rår inte på svenskarnas efterfrågan på sötsaker – tvärtom. Tidningen har besökt Aromas chokladfabrik i Torshälla som går på högvarv för att klara av alla leveranser till påsk. "Tillsammans med alla hjärtans dag är det här en av våra viktigaste högtider", säger produktionschefen Peter Nämfors.

När tidningen besökte Aromas fabrik i Torshälla producerades kokosrutor i krokantlinjen.

När tidningen besökte Aromas fabrik i Torshälla producerades kokosrutor i krokantlinjen.

Foto: Joakim Serrander

Torshälla2023-04-02 08:51

Anrika Konfektyrfabriken Aroma AB, med produktion på tre orter i Sverige, går starkt trots prishöjningar och dyster konjunktur. Hittills i år har försäljningen ökat med 20 procent i volym och den stora godishögtiden påsk ser till att den trenden håller i sig.

– Jo, nog märker vi att folk äter godis och det handlar om oerhörda mängder, säger Peter Nämfors som tillsammans med arbetsledaren Rose-Marie Björkman ger tidningen en guidad tur i den väldoftande chokladproduktionen.

undefined
Aromas Peter Nämfors och Rose-Marie Björkman framför verksamhetens pralinlinje.

Det är förmiddag, bara dagar till påsk, och längs den sinnrikt uppbyggda krokantlinjen går produktionen av Kokosrutor på högvarv. 

– Sedan alla hjärtans dag har vi haft fullt fokus på påsk. Våra chokladdragerade påskägg har blivit en hit och de hinner vi inte ens bygga lager av. Påskharar i skum eller med choklad går också bra och säljer flera hundra ton.

undefined
Tillsammans med alla hjärtans dag är påsk en av Aromas viktigaste godishögtider.

Aromas fabrik i Torshälla producerar cirka 1 000 ton chokladgodis om året medan verksamhetens fokus i Skarpnäck och Bengtsfors koncentreras på gelé- respektive skumgodis.

– Var tionde dag tar vi emot 24 ton belgisk choklad och det är den som sedan används till såväl praliner som till Äkta krokant och vår ohotade storsäljare Jordnötsrutor, förklarar Rose-Marie Björkman.

undefined
När tidningen besökte Aromas fabrik i Torshälla producerades kokosrutor i krokantlinjen.

Enligt Livsmedelsverket äter svenskarna knappt 15 kilo godis per person och år. Under pandemiåret 2020 inträffade för första gången på länge en dipp i konsumtionen, men den visade sig vara tillfällig.

– Det var lite motigt ett par månader under corona, men så var det å andra sidan för alla. Nu är det väldigt bra drag igen, säger Peter Nämfors och fortsätter:

– Vi har all vår tillverkning i Sverige och det verkar uppskattas av konsumenterna. Jag tror det innebär en kvalitetsstämpel och ger en mer närproducerad känsla.

undefined
Arbetsledaren Rose-Marie Björkman synar av kokosrutorna som snart ska nå paketeringen. "De första ser alltid lite ojämna ut innan de sätter sig".

Av Aromas totala produktionsvolym på 8 000 ton går en tredjedel på export, främst till våra nordiska grannländer. Till godishögtider som alla hjärtans dag och påsk ligger stort fokus på lite mer nischade produkter.

– Vi sålde 800 000 askar gelégodishjärtan till alla hjärtans dag och inför den här påsken kommer vi, förutom våra harar, sälja flera hundra ton skum- och chokladägg.

undefined
Aromas Gräddkola, som många säkert känner igen. Tidigare hette den Kanolds.

Gillar ni själva det ni producerar?

– Ja, jag är tyvärr ganska svag för våra chokladhallonbåtar och toffépraliner. Rose-Marie älskar allt vi gör, säger Peter Nämfors och ler mot sin jobbarkompis.

undefined
Måndagens produktion har precis dragit igång och på repertoaren står Kokosrutor. De följande två dagarna ska företagets ohotade storsäljare Jordnötsrutor produceras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!