Lars och Alva Gripler i Torshälla är beroende av hemtjänsten åtta gånger om dagen. Det är beslutat av kommunen efter deras behov, men vid ett flertal tillfällen har hemtjänsten uteblivit eller kommit först efter flera timmar. Vid det senast inplanerade läkarbesöket meddelade hemtjänsten Alva Gripler samma dag att de inte kunde hjälpa henne, och paret fick ta hjälp av grannar för att komma i väg till läkaren.
– Det är ett jätteproblem, säger Alva Gripler, och vi meddelar hemtjänsten direkt när vi får en kallelse till läkare och vi bokar in hjälpen en månad i förväg. Men de har ringt samma dag och sagt att de inte har någon personal.
Utebliven hemtjänst har skett flera gånger. Bland annat har det rört sig om läkarbesök och toalettbesök.
– Våra grannar har fått hjälpa oss förr till läkaren och att gå på toaletten, men det känns fruktansvärt att behöva be grannarna om hjälp med det, säger Lars Gripler.
Problemet med utebliven hemtjänst är både fysiskt och psykiskt, menar Lars Gripler som likt sin fru inte har möjlighet att varken gå eller att röra sig själv.
– Man blir stressad och frustrerad, fortsätter han. Personalen är bra men de är stressade och hinner inte med, då blir vi det också.
Toalettbesök har Lars och Alva Gripler fyra gånger om dagen, det har hänt att paret fått vänta i timmar på hjälp för att gå på toaletten.
– Det är hemskt när man behöver gå på toan och ingen kommer, vi brukar larma men larmet går till Malmö och sen vidare till Eskilstuna om de i Torshälla inte har tid. Då kan det ta 15 minuter innan de i Eskilstuna hör av sig och ytligare en halvtimme innan någon kommer. Då får man sitta kvar och göra på sig, säger Alva Gripler.
– Vi brukar påminna personalen varje gång de kommer om inbokade läkarbesök, men flera gånger har de ringt och sagt att de inte har någon personal, säger Lars Gripler.
Niklas Engstedt, biträdande områdeschef för hemtjänsten i Eskilstuna säger att personalbristen är en anledning till problemen med utebliven hemtjänst.
– Snabba förändringar i verksamheten och akut personalbrist kan leda till att lägre prioriterade insatser tvingas att planeras om, säger Niklas Engstedt. Vi arbetar med att vara mindre sårbara vid anpassningar i verksamheten, fortsätter han. Men hög sjukfrånvaro bland personal kan det leda till att besök uteblir och måste planeras om.
– Vi erbjuder brukarna i regel alltid en ny tid för insatsen, säger Niklas Engstedt på hemtjänsten i Eskilstuna.