Jacob Högfeldt vill underhålla bron – inte bygga nytt

"Inget indikerar att det måste byggas en ny bro." Det säger kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M), när han får frågan om Tosteröbrons nu- och framtid.

Kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) tror att fler kommer att välja Strängnäsbron och att det kommer att minska trafiktrycket på Tosteröbron.

Kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) tror att fler kommer att välja Strängnäsbron och att det kommer att minska trafiktrycket på Tosteröbron.

Foto: Fredrik Sandberg/TT, Åsa Wallin

Tosteröbron2021-07-05 06:45

Frågorna om den då och då strulande 85 år gamla Tosteröbron är återkommande. Hur länge kan den hållas i bruk? Måste den byggas om? Ska det byggas en helt ny bro? Om ja, när då?

Enligt Jacob Högfeldt är det inga stora förändringar på gång inom överskådlig tid:

– Jag har stor förståelse för den frustration som uppstår när bron inte fungerar, men det har inte med livslängd att göra, utan med åtgärder som måste göras för att bibehålla dess faktiska livslängd. 

Hur ser ni på brons livslängd?

– Den information jag har fått är att med de åtgärder som görs så handlar det om ett bra antal år. Det är inte så att vi i dagsläget behöver ha den med i våra närmaste investeringsplaner. Jag kan inte säga exakt antal år.

Finns något resonemang om vad underhållet får kosta?

– Jag har inte varit med i något sådant resonemang, men det är min absoluta övertygelse om att det finns. Vad vi vet är att en framtida ny bro är en mycket stor kostnad.

Så rent politiskt är Tosteröbron inte en aktiv fråga?

– Jo, utifrån det perspektivet att det är en bro som ska fungera och det kommer den att göra på både kort och lång sikt. När vi får signaler om att det arbetssätt vi har nu inte är fortsatt möjligt, så kommer politiken vara beredd att fatta beslut. De signalerna har vi inte idag.

Hur länge kan man hålla liv i Tosteröbron?

– Jag vet att den första broutredningen bedömde att den tekniska och ekonomiska livslängden skulle vara till drygt år 2030, men därefter har det gjorts olika insatser som gjort att man ska kunna använda den betydligt längre.

Jacob Högfeldt poängterar att Tosteröbron inte är den enda vägen mellan olika stadsdelar.

– Vi ser redan nu tendenser till att användandet av Strängnäsbron ökar. Vi ser att Norra stadens framväxt, med Eldsund som en första etapp, kommer att bidra med viktiga målpunkter som gör att man väljer den vägen.

Ett större utbud av exempelvis mat på Tosterösidan kan också påverka flödet mellan Tosterön och centrum eller Solberga, menar Jacob Högfeldt.

– Man börjar närma sig det antal invånare på den sidan bron att vi förhoppningsvis ganska snart har en aktör som ser positivt på möjligheten till någon slags närservice på matsidan. Det kommer att minska flödet över Tosteröbron.

I dagsläget passerar cirka 7 000 fordon per dygn Tosteröbron och den öppnas cirka 1 800 gånger per år.

Karta: Tosteröbron
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!