Det är inte bara Nyköpingshem som har problem med vägglöss. De sexbenta skadedjuren finns även hemma hos Gösta Dahlström i Trosa. Hans problem började efter ett besök på Jysk i Nyköping.
– Här är den olycksaliga madrassen, säger Gösta och visar ett stort plastpaket, som företaget fortfarande inte varit och hämtat.
Madrassen i fråga hittade han på en rabatthylla på butiken vid Påljungshage i Nyköping i mitten av juli. Varan hade nedsatt pris eftersom den hade använts. På kvittot står det "utställningsmodell".
– Som pensionär letar man ju alltid efter rabatter.
Redan efter första natten hade Gösta Dahlström en rad röda utslag på ryggen. Första tanken var att det var myggor eller myror, och han tänkte inte så mycket mer på det. Men när han var hos läkaren i ett annat ärende några dagar senare var beskedet glasklart: betten kom från vägglöss.
Ingen i familjen har varit på någon resa, och de har inte tagit in något annat i huset. Den enda rimliga förklaringen till lusangreppet är den begagnade madrassen, enligt dem.
Enligt företaget har man bett kunden att söka professionell hjälp för att undersöka om lössen verkligen kom från madrassen. Om det går att bevisa kan han återkomma med en skadeanmälan.
– Vi hade inga indikationer på att det var vägglöss i madrassen, då hade vi naturligtvis inte sålt den. Vi har inte hittat vägglöss någon annanstans i butiken, säger Martin Fyn Aaamand, kommunikationschef på Jysk.
Medan Göstas fru städade och tvättade allt i hela huset satt han själv i telefon en hel dag i ett försök att få hjälp. När han försökte kontakta butiken fick han sitta i telefonkö i 45 minuter, och det var svårt att komma fram till rätt person. Personalen erbjöd sig till slut att byta madrassen mot en ny, men någon hjälp med sanering av vägglössen ville företaget inte bistå med.
Nästa steg blev att vända sig till Anticimex, eftersom familjen har en skadedjursförsäkring där som kostar 1 800 kronor per år. Första bokningsbara tiden låg dock flera veckor fram, i augusti.
– Det är skrämmande hur man kan bli behandlad som kund i det här samhället. Trots att man har massa dyra försäkringar får man ingen hjälp, säger Gösta Dahlström.
Enligt Anticimex kan man ibland få vänta på sanering, även om man har en försäkring.
– Det är svårt för mig att bedöma just det här ärendet. Men generellt kan det vara ett par dagars väntetid, ibland veckor. Vi gör vad vi kan för att hinna med och prioriterar ärenden utefter hur allvarliga de är, säger Joakim Olsson, presskontakt på Anticimex i Sörmland.
Kan problem med vägglöss förvärras om det inte åtgärdas direkt?
– Det är klart att man ska försöka ta tag i problemet så fort som möjligt, det gäller alla skadedjur, säger Joakim Olsson.
Gösta Dahlströms bett på ryggen kliar fortfarande. Men känslan av att stå maktlös inför stora företag som är i stort sett omöjliga att få tag på över telefon verkar irritera honom mer än lössen i sovrummet.
– Jag hade förväntat mig att någon från affären skulle komma hit och titta, och kanske be om ursäkt för det som hänt. Jag är ledsen och besviken. Man känner sig helt utlämnad, säger han.
Jysk har förståelse för att de långa väntetiderna i kundtjänsten leder till viss irritation.
– Vi beklagar att han fick vänta länge i telefon. Vi håller gärna fortsatt kontakt för att hitta en bra lösning på det här, säger Martin Fyn Aamand.