Stort miljöförbund sågar Infart västra Trosa – kräver tuff granskning

Bygget av Infart västra Trosa gillas av en politisk majoritet och finansieringen är löst. Men nu sätter sig Naturskyddsföreningen på tvären och vill stoppa bygget. – Kommunens underlag är alldeles för dåligt, säger Karl-Axel Reimer, Sörmlands ordförande.

TROSA2017-01-06 20:00

Det var på förra årets sista kommunfullmäktige som det bestämdes hur Infart västra Trosa ska finansieras. Genom att ta ut tomtavgifter på mellan 100 000 till 125 000 kronor för varje av de 680 bostäderna som ska byggas på ett exploateringsområde kan Trosa betala sin del av projektet.

Finansieringsmodellen gick igenom med politisk majoritet, men det sista ordet är inte sagt i frågan om bygget – som väntas kosta kring 150-170 miljoner kronor.

Två dagar före julafton lämnade Naturskyddsföreningen i Sörmland in en överklagan till Länsstyrelsen. De vill ompröva förstudien som gjordes 2012 där det utreddes vilken miljöpåverkan Infart västra Trosa kan ha.

Det anrika miljöförbundet, som bildades redan 1909, menar att det som först kallades Förbifart Trosa och dagens projekt är helt olika saker.

– Det är ett helt annat projekt eftersom det kräver exploatering. Vi vill att Länsstyrelsen ska granska det här utifrån nya förutsättningar än de som presenterades 2012, säger Karl-Axel Reimer, ordförande Naturskyddsföreningen i Sörmland.

Bland annat menar de att Smäckbron och stadskärnan skulle avlastas från trafik – men att med det planerade bygget skulle bli tvärtom.

– Jag tror många människor i Trosa tror att bygget ska avlasta trafiken – men att det i slutändan kan bli tvärtom, säger Reimer och fortsätter:

– Bullerpåverkan, situationen på väg 218, friluftsområden vid infarten, trafiken på Högbergsgatan som ska dubbleras till 2040. Det är så många frågetecken!

Varför har dessa frågetecken inte rättats ut, menar du?

– Det frågar jag mig också. Det känns som att kommunen hoppat över flera viktiga steg i processen. Bäst vore att börja om och göra rätt. Förhoppningsvis kan Länsstyrelsen granska ärendet noggrant utifrån miljökonsekvenserna, för det har Trosa kommun inte gjort.

Men den kritiken håller Daniel Portnoff (M), kommunstyrelsens ordförande inte med om.

– Vi har jobbat med det här i 15 års tid och lyssnat på synpunkter från olika håll. Nu har vi en politisk majoritet i frågan om finansiering vilket gör att man känner: "Nu kör vi" och där känns det som vi har Trafikverket med oss som äger projektet.

Ett syfte med projektet är att Trosa växer. Finns det inte en motsats mellan att växa och fortfarande ha en attraktiv småstadsmiljö?

– Det finns redan folk som tycker att vi byggt sönder Trosa. Jag tror att vi måste se att kommunen kommer växa i och med närheten till Stockholm och Ostlänken. Därför är projektet med Infart västra Trosa viktigt för att kunna bygga bostäder åt Västerljungshållet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om