Svävarpiloten: "Som att köra en tvål i en tvålkopp"

Varje helg är Trosas sjöräddningssällskap ute och patrullerar med svävaren. Man tränar på att köra och kollar isläget. Allt för att vara så redo som möjligt när olyckan väl slår till.

När olyckan varit framme gäller det att eftersöka, att leta efter signalement på personen som kanske försvunnit. Kristoffer Lundén berättar att man tränar både för eftersök nattid som dag.

När olyckan varit framme gäller det att eftersöka, att leta efter signalement på personen som kanske försvunnit. Kristoffer Lundén berättar att man tränar både för eftersök nattid som dag.

Foto: Andreas Ekström

Trosa2021-02-14 07:46

– Så fort isen satt sig och blivit hård börjar vi åka ut. Kör vi ut för tidigt kan vi förstöra för skridskoåkarna och det vill vi inte, säger Kristoffer Lundén, stationsansvarig på Trosa Sjöräddningssällskap. 

För att vara redo när olyckan är framme är sjöräddningen ute och åker en gång i veckan, dels för att kolla isläget, vilka farleder som är bäst för att snabbast ta sig fram och för att träna. Att köra en svävare är inte det lättaste i världen. Förarstolen är på räls och det gäller att förflytta vikten rätt när man ska svänga och styra. 

– Det finns inga bromsar utan det är lite som att köra en tvål i en tvålkopp, för att stanna behöver man vända upp 180 grader och gasa åt andra hållet. Det krävs mycket teknik och det övar vi upp här hemma, sedan åker vi upp till Orsa för en svävarträff där vi också tränar och får det som vi kallar hoovrade timmar, tiden när lyftmotorn är igång och vi svävar fram, säger han.

undefined
Det får plats två personer i svävaren, en pilot och en besättningsmedlem.

När man åker ut på ett larm eller olycka och man har tagit sig fram till en isvak med en person som gått genom isen gäller det att man är väl förberedd. Kristoffer Lundén berättar att man inte bara tränar på att köra en svävare utan det är också grundläggande sjukvård, så som första hjälpen och så kallat eftersök när man letar efter en person.

– Vi har en person som står i svävaren medan den andra, som har en lina i ryggen, kryper fram mot isvaken och har kanske med sig en så kallad spineboard, en typ av bår, för att fördela vikten. När man kommer fram kan man skjuta ner båren i vattnet så att personen kan ta sig upp.

undefined
Först hugger Kristoffer Lundén ett hål i isen. Därefter stoppar han ner pekfingret och mäter hur tjock isen är.

Oavsett hur mycket sjöräddningen i Trosa tränar är det viktigaste ändå att man är väl förberedd och har rätt kunskap om man ska ge sig ut på isen. Kristoffer Lundén berättar att isarna just nu varierar i både tjocklek och styrka och att det gäller att vara vaksam. Enligt honom finns det några grundläggande saker som man bör tänka om man ska ge sig ut för exempelvis en skridskotur.

– Snön isolerar isen så att kylan kommer inte ner och isen byggs därmed inte på. Det gäller att vara försiktig och ha respekt för isarna. Man ska gärna ha med sig isdubbar, flytväst, torra kläder och mobiltelefon i en plastpåse så att man kan ringa efter hjälp, och undvik att ge sig ut själv på isen, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!