Utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S) sÀger att en överenskommelse under dagen Àr "vÀldigt nÀra".
ââDet hĂ€r Ă€r ett viktigt avtal för EU och Kina. Det Ă€r ocksĂ„ ett viktigt avtal för Sverige. Nu ska EU och Kina först enas pĂ„ en övergripande nivĂ„, sĂ€ger hon vid en presstrĂ€ff om brexit.
FrÄn Peking rapporteras samtidigt "enorma framgÄngar" i samtalen.
ââVi hoppas att avtalet kan förverkligas vid ett snart datum, sĂ€ger Wang Wenbin, talesperson för kinesiska utrikesdepartementet, enligt nyhetsbyrĂ„n Reuters.
Under dagen planeras ett webbtoppmöte mellan Kinas president Xi Jinping, EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och ordförandelandet Tysklands förbundskansler Angela Merkel dÀr uppgörelsen kan komma att spikas, enligt tidningen South China Morning Post.
Elbilar vÀlkomna
Tidningen, som sett ett avtalsförslag frĂ„n mitten av december, rapporterar att Peking genom uppgörelsen öppnar dörrarna till vĂ€rldens nĂ€st största ekonomi för Europas tillverkningsindustrier, banker, redovisningsföretag, fastighetsbolag, telekomföretag och konsulter â bland andra.
Men nÀr det gÀller bilindustrin förbjuds nybyggen av anlÀggningar som tillverkar traditionella fordon med brÀnslemotorer. Investeringar i nya fabriker för elbilar och andra elfordon tillÄts dock, om bolagets hemmaanlÀggning nÄtt sitt produktionstak, skriver tidningen. Detta beskrivs som viktigt för biljÀtten Tyskland.
Inom sjukvÄrdssektorn tillÄts europeiska bolag att bygga privata sjukhus och kliniker i storstÀder som Peking, Shanghai, Guangzhou och Shenzhen. Men pÄ andra platser mÄste sÄdana investeringar ske i form av samarbetsprojekt med kinesiska firmor.
Ăven flygindustrin förses med begrĂ€nsningar, enskilda utlĂ€ndska investerare fĂ„r inte Ă€ga mer Ă€n 25 procent av sĂ„dana bolag. Enbart kinesiska flygbolag fĂ„r flyga pĂ„ inrikesrutter och europeiska bolag förbjuds frĂ„n att konkurrera med kinesiska flygledare. Andra kĂ€nsliga branscher som forskning och utveckling samt övervakning Ă€r ocksĂ„ stĂ€ngda för europĂ©er, enligt avtalsförslaget.
Tyskland trycker pÄ
Förhandlingarna har pÄgÄtt sedan 2014. Vid sidan av rena affÀrsfrÄgor, som bland annat rört immateriella rÀttigheter, har de skuggats av olika syn pÄ mÀnskliga rÀttigheter, demokratirörelsen i Hongkong, yttrandefrihet och industrispionage.
Men Tyskland, som till Ärsskiftet Àr ordförandeland i EU:s ministerrÄd, har drivit pÄ för att fÄ investeringsavtalet i hamn. Vid ett möte pÄ ambassadörsnivÄ i mÄndags förkunnade Berlin att ingen medlem kommit med invÀndningar och att "vÀgen till politiskt godkÀnnande (av överenskommelsen) dÀrmed Àr öppen", berÀttar en diplomat för nyhetsbyrÄn AFP.
Diplomaten lade till att "positiv utveckling" i samtalen nyligen rörande tvÄngsarbete pÄ kinesiska jordbruk bidragit till att lösa upp knutar.
Polskt tvivel
Ingen EU-medlem ska ha opponerat sig under mötet men Polens EU-ambassadör Andrzej Sados sade efterÄt att han "uttryckte tvivel" nÀr Tyskland plötsligt lade in frÄgan pÄ agendan.
ââVi borde inte agera alltför snabbt efter sju Ă„r av tuffa förhandlingar. Att ett sĂ„dant Ă€mne plötsligt lĂ€ggs till agendan för ett EU-ambassadörsmöte i Bryssel, jag har aldrig hört talas om nĂ„got liknande, sĂ€ger han till AFP.
Ăven Reuters skriver att EU-tjĂ€nst emĂ€n sagt att det Ă€r sannolikt att överenskommelsen gĂ„r i lĂ„s den hĂ€r veckan. De senaste veckorna samtal uppges ha resulterat i bĂ€ttre konkurrensvillkor och investeringsskydd.
JĂ€tteavtalet Ă€r tĂ€nkt att sĂ€kerstĂ€lla ett öppet affĂ€rsklimat för investeringar i Kina â och vice versa. Om en politisk uppgörelse nĂ„s lĂ€r det dock ta mĂ„nader att formulera de slutgiltiga texternas juridiska detaljer. Sedan ska avtalet ratificeras, vilket innebĂ€r att processen sannolikt tar ytterligare ett Ă„r.