Runt 15 000 elsparkcyklar har försvunnit frÄn Paris gator i och med att augusti blivit september. Uthyrningsföretagen Tier, Dott och Lime har haft brÄda dagar med att skicka vidare stall och underhÄllningsstationer till andra stÀder dÀr de Àr verksamma.
Bakgrunden Àr en folkomröstning i april dÀr en majoritet av stadens invÄnare sade nej till fortsatt uthyrning av elsparkcyklar, skriver nyhetsbyrÄn AFP.
Mer komplicerat
Förbudet drabbar nÀrmare 400 000 anvÀndare i mÄnaden, enligt siffror frÄn uthyrningsföretagen. Dessa mÄste nu hitta ett annat sÀtt att förflytta sig i mÄngmiljonstaden. Men att gÄ tillbaka till kollektivtrafik och bil verkar inte locka sÀrskilt mÄnga, enligt uppgifter i medier.
ââJag anvĂ€nder den (elsparkcykeln) varje dag. Det gör att jag slipper ta bilen nĂ€r bensinen Ă€r dyr. Men nu nĂ€r den förbjuds blir det mer komplicerat, sĂ€ger den frustrerade Ă„karen Ruben, som inte vill uppge sitt efternamn, till radiostationen Europe 1.
ââSĂ„ antingen Ă„tergĂ„r jag till bilen, vilket inte Ă€r toppen för miljön, eller sĂ„ köper jag mig en egen elsparkcykel.
RĂ„dande anarki?
Kritiken mot elsparkcyklarna i Paris har varit omfattande alltsedan uthyrningsverksamheten etablerades dÀr 2018. Vanliga argument Àr att det rÄder "anarki", att anvÀndarna kör för fort och inte respekterar trafiklagar.
Irritation har ocksÄ vÀckts av att flera personer ofta Äkt pÄ en och samma sparkcykel samt att elsparkcyklar legat i stora högar. Olyckor, ibland med dödlig utgÄng, har spÀtt pÄ frustrationen.
Dödsolyckan 2021, dÄ en italienska omkom efter att blivit pÄkörd av en elsparkcykel med förare och passagerare, fick Paris att hota med förbud.
Förra Äret omkom tre personer och över 450 skadades i olyckor i staden. Och i juli i Är omkom hela tio elsparkcyklister i Paris, en rekordhög siffra, enligt uppgifter frÄn lokala myndigheter.
Fler köper egen
Precis som i Stockholm har ÄtgÀrder vidtagits genom Ären. Antalet uthyrningsföretag i Paris har minskats till tre och antalet fordon till 15 000. Drygt 2 000 cykelparkeringsplatser har byggts för att undvika olaglig dumpning pÄ trottoarer. Man har Àven sÀnkt hastigheten till 10 kilometer i timmen i 700 zoner.
Men det har inte hjÀlpt, enligt Paris borgmÀstare Anne Hidalgo som fattade beslutet om folkomröstningen i april. I voteringen var 90 procent emot elsparkcykeln.
Hidalgo kallade processen "en seger för den lokala demokratin". Resultatet har dock underkÀnts av bland annat oppositionen eftersom valdeltagandet lÄg pÄ ynkliga 7,5 procent, skriver AFP.
Att helt fÄ bort elsparkcykeln frÄn Paris gator lÀr dock bli svÄrt. FörsÀljningen till privatpersoner har ökat dramatiskt de senaste Ären. 2022 sÄldes 759 000 elsparkcyklar i Frankrike, vilket var tre gÄnger fler Àn 2019, enligt Europe 1.