Nu kastas elsparkcykeln ut ur Paris

Parisare kan inte lÀngre hoppa pÄ en elsparkcykel och susa genom staden till jobb eller krog. Hundratusentals anvÀndare pÄverkas nÀr förbudet mot uthyrning av elsparkcyklar nu trÀder i kraft.

Paris blir den första huvudstaden i Europa som förbjuder uthyrning av elsparkcyklar. Arkivbild.

Paris blir den första huvudstaden i Europa som förbjuder uthyrning av elsparkcyklar. Arkivbild.

Foto: Thibault Camus/AP/TT

Frankrike2023-09-01 05:30

Runt 15 000 elsparkcyklar har försvunnit frĂ„n Paris gator i och med att augusti blivit september. Uthyrningsföretagen Tier, Dott och Lime har haft brĂ„da dagar med att skicka vidare stall och underhĂ„llningsstationer till andra stĂ€der dĂ€r de Ă€r verksamma.

Bakgrunden Àr en folkomröstning i april dÀr en majoritet av stadens invÄnare sade nej till fortsatt uthyrning av elsparkcyklar, skriver nyhetsbyrÄn AFP.

Mer komplicerat

Förbudet drabbar nĂ€rmare 400 000 anvĂ€ndare i mĂ„naden, enligt siffror frĂ„n uthyrningsföretagen. Dessa mĂ„ste nu hitta ett annat sĂ€tt att förflytta sig i mĂ„ngmiljonstaden. Men att gĂ„ tillbaka till kollektivtrafik och bil verkar inte locka sĂ€rskilt mĂ„nga, enligt uppgifter i medier.

– Jag anvĂ€nder den (elsparkcykeln) varje dag. Det gör att jag slipper ta bilen nĂ€r bensinen Ă€r dyr. Men nu nĂ€r den förbjuds blir det mer komplicerat, sĂ€ger den frustrerade Ă„karen Ruben, som inte vill uppge sitt efternamn, till radiostationen Europe 1.

– SĂ„ antingen Ă„tergĂ„r jag till bilen, vilket inte Ă€r toppen för miljön, eller sĂ„ köper jag mig en egen elsparkcykel.

RĂ„dande anarki?

Kritiken mot elsparkcyklarna i Paris har varit omfattande alltsedan uthyrningsverksamheten etablerades dÀr 2018. Vanliga argument Àr att det rÄder "anarki", att anvÀndarna kör för fort och inte respekterar trafiklagar.

Irritation har ocksÄ vÀckts av att flera personer ofta Äkt pÄ en och samma sparkcykel samt att elsparkcyklar legat i stora högar. Olyckor, ibland med dödlig utgÄng, har spÀtt pÄ frustrationen.

Dödsolyckan 2021, dÄ en italienska omkom efter att blivit pÄkörd av en elsparkcykel med förare och passagerare, fick Paris att hota med förbud.

Förra Äret omkom tre personer och över 450 skadades i olyckor i staden. Och i juli i Är omkom hela tio elsparkcyklister i Paris, en rekordhög siffra, enligt uppgifter frÄn lokala myndigheter.

Fler köper egen

Precis som i Stockholm har Ă„tgĂ€rder vidtagits genom Ă„ren. Antalet uthyrningsföretag i Paris har minskats till tre och antalet fordon till 15 000. Drygt 2 000 cykelparkeringsplatser har byggts för att undvika olaglig dumpning pĂ„ trottoarer. Man har Ă€ven sĂ€nkt hastigheten till 10 kilometer i timmen i 700 zoner.

Men det har inte hjÀlpt, enligt Paris borgmÀstare Anne Hidalgo som fattade beslutet om folkomröstningen i april. I voteringen var 90 procent emot elsparkcykeln.

Hidalgo kallade processen "en seger för den lokala demokratin". Resultatet har dock underkÀnts av bland annat oppositionen eftersom valdeltagandet lÄg pÄ ynkliga 7,5 procent, skriver AFP.

Att helt fĂ„ bort elsparkcykeln frĂ„n Paris gator lĂ€r dock bli svĂ„rt. FörsĂ€ljningen till privatpersoner har ökat dramatiskt de senaste Ă„ren. 2022 sĂ„ldes 759 000 elsparkcyklar i Frankrike, vilket var tre gĂ„nger fler Ă€n 2019, enligt Europe 1.

Fakta: Förbud och restriktioner för elsparkcyklar

Förbud mot uthyrning av elsparkcyklar har införts i följande stÀder:

Montréal i Kanada och Paris i Frankrike.

.

Restriktioner i europeiska stÀder:

I London tillÄts uthyrningsföretagen av elsparkcyklar, men privata elsparkcyklar Àr förbjudna pÄ allmÀnna gator. Detta för att kunna kontrollera att de som Àr i omlopp Àr begrÀnsade till 20 kilometer i timmen och har lampor som fungerar.

I Oslo och Stockholm har antalet elsparkcyklar minskats sedan 2021. I Oslo Àr det förbjudet att anvÀnda hyrda elsparkcyklar pÄ natten.

Antalet elsparkcyklar för uthyrning i storstÀder:

London: 5 000

Stockholm: 12 000

Oslo: 25 000

Berlin: 47 550

KĂ€llor: La Tribune, Exberliner, Stockholms stad, Cities Today

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!