Akutens svar – efter bottenbetygen: "Det är bekymmersamt"

Patienterna är inte helt nöjda med sin vistelse på akutmottagningen på Mälarsjukhuset.
Verksamheten tar till sig kritiken, och tror och hoppas att den förestående flytten ska generera betydligt bättre betyg.
– Vi längtar till våra nya lokaler, säger klinikchefen Sofie Saamel.

Kanske beror det på att akutmottagningen i Eskilstuna är den största i länet, och att lokalerna är gamla och inte längre helt ändamålsenliga. Det tar verksamhetschefen Sofie Saamel med i beräkningen när hon tittar på varför hennes mottagning fått sämst patientomdömen av länets tre.

Kanske beror det på att akutmottagningen i Eskilstuna är den största i länet, och att lokalerna är gamla och inte längre helt ändamålsenliga. Det tar verksamhetschefen Sofie Saamel med i beräkningen när hon tittar på varför hennes mottagning fått sämst patientomdömen av länets tre.

Foto: Petra Älvstrand

Eskilstuna2025-03-13 21:11

Sofie Saamel är tillförordnad verksamhetschef för hela akutkliniken på Mälarsjukhuset. Hon har tagit del av resultatet av den nationella patientenkäten 2024, där sörmlänningarna efter besök på de tre akutmottagningarna i länet placerar Eskilstuna sist. Här fick akuten generellt sämre betyg i så gott som samtliga frågeställningar. 

– Jag vet faktiskt inte varför det är så. Eskilstuna är ju den största mottagningen, om det kan vara därför patienternas omdömen blivit något sämre här. Men jag vet också att man jobbar hårt med patientflödena här hos oss, för att få dem att flyta på bästa sätt och korta väntetider.

Sofie Saamel kommer närmast från en tjänst som vårdenhetschef på akutvårdsavdelningen, Ava, och har inte haft så lång tid på sig i nya tjänsten att hon kan säga så mycket om hur mottagningen brukar jobba med resultaten av patientenkäten. Mer än att den ger en mycket bra fingervisning om vad man behöver stärka och jobba mer med, som en del av det löpande utvecklingsarbetet.

– Sen är ju inte svarsfrekvensen så hög som man hade önskat. Men enkäten är självklart en jättebra utvärdering att få av våra patienter.

– Vi har pratat om att införa en lokal enkät för att ännu bättre fånga upp patienternas upplevelser av besöket, men hur vi i så fall genomför det får vi se.

En viktig del av Region Sörmlands mål är trygga patienter. Vilket rimmar lite illa med patienternas låga omdömen kring information och kunskap under vistelsen på akuten. På Mälarsjukhuset sa 73 av 100 patienter att de inte fått tillräcklig information om vilka väntetider de kunde förvänta sig mellan de olika momenten.

Många saknade information om sin sjukdom/hälsotillstånd, om medicinering och biverkningar, om vart de kunde vända sig för ytterligare hjälp efter besöket och om varningssignaler att hålla koll på. 

Många upplevde inte heller att de kunde få prata med läkare och personal i enskildhet. Sofie Saamel beklagar det.

– Hos oss ska man känna sig väl omhändertagen, informerad och trygg. Så att kommunikation och information upplevs fungera mindre bra från patientens håll är bekymmersamt. Vi behöver se över hur vi får patienterna mer delaktiga i kommunikationen.

undefined
Väl omhändertagen, informerad och trygg. Så vill regionen att alla patienter ska känna sig på länets sjukhus.

– Och lokalerna är begränsande, även om målsättningen är att alla undersökningar ska göras på enskilt rum. Vi längtar till våra nya lokaler, de blir ett jättelyft för oss och patienterna. Vi ska ju också byta journalsystem, även det blir bra.

Enligt den senaste prognosen kan patienter och besökare välkomnas in i Mälarsjukhusets nya vårdbyggnad i februari 2026.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!