Fria vandringsvägar – så gjorde Västerås

I Västerås, precis som i Eskilstuna, har frågan om fria vandringsvägar diskuterats i många år. Skillnaden är att man nu byggt den första fiskpassagen och snart påbörjar den andra. "Det som har varit en fördel för oss och som jag inte tror är lika enkelt i Eskilstunaån är att staden äger frågan."

Faunapassagen i vid Turbinbron i Västerås har gjort det möjligt för fisk att vandra upp i Svartån i centrala Västerås. "Att det skulle komma upp lax i Svartån var det nog ingen som hade räknat med", säger Susanna Hansen, vattensamordnare vid Västerås stad.

Faunapassagen i vid Turbinbron i Västerås har gjort det möjligt för fisk att vandra upp i Svartån i centrala Västerås. "Att det skulle komma upp lax i Svartån var det nog ingen som hade räknat med", säger Susanna Hansen, vattensamordnare vid Västerås stad.

Foto: Johan Lind/Fiskdata/Pressbild

Västerås2022-02-10 08:23

– Hos oss har det varit en diskussion som har pågått i många år. Första förslaget om att bygga en fiskpassage förbi Turbinbron, som är det första vandringshindret, kom redan på 1980-talet.

Det säger Susanna Hansen som är vattensamordnare vid Västerås stad.

– 2009 anställde Västerås stad en vattensamordnare och samtidigt började man ta fram en vattenplan. Att bygga fiskvägar var med i det arbetet. Det var också ett mål i den första vattenplanen som togs fram.

Så långt är Västerås och Eskilstuna lika varandra när det gäller frågan om fria vandringsvägar. I båda städerna har frågan diskuterats länge, den har tagits upp i vattenplanerna och funnits som mål. Skillnaden är att Västerås nu har en fri vandringsväg på plats. Just vid det nedre vandringshindret vid Turbinbron som det talades om redan på 80-talet.

undefined
Så här ser faunapassagen vid Turbinbron i Svartån i Västerås ut från ovan.

– Man jobbade med fiskvägarna under flera år i ett samverkansprojekt tillsammans med det kommunala vattenkraftbolaget och Länsstyrelsen för att ta fram lite mer fylliga underlag. 2016 fick vi frågan om vi ville gå med i projektet "Rich waters", ett EU-projekt. Kommunstyrelsen tog beslut om att man skulle gå med i projektet och i det paketet låg då att bygga två fiskvägar centralt i Västerås.

För till skillnad från Eskilstuna har man i Västerås fokuserat på att lösa ett i taget.

– Vi har ännu så länge bara byggt den faunapassage som är vid Turbinbron men i dagarna sätter vi igång med nästa. Och när den är klar har vi fått bort de två första vandringshindren från Mälaren sett, säger Susanna Hansen.

undefined
Susanna Hansen, vattensamordnare vid Västerås stad.

Resultaten har inte låtit vänta på sig. 

– Vi såg ganska omgående vid fiskkameran och fiskräknaren i passagen att det kom massor med fiskar, så det var jätteroligt. Vi har fått in både ål, asp och lake som är tre rödlistade arter. Men också vanligare arter som har behov av att vandra. Förra hösten fick vi även upp fyra jättestora laxar. Att det skulle komma upp lax i Svartån var det nog ingen som hade räknat med.

undefined
Den rödlistade aspen var målart när faunapassagen gjordes. Nu leker den i passagen och rominventeringar visar att den haft framgång.
undefined
Fyra stora laxar passerade faunapassagen i höstas.

I Eskilstuna är det flera olika intressenter som har rådighet i frågan. Så har det inte varit i Västerås något som Susanna Hansen tror är en av framgångsfaktorerna.

– Det som har varit en fördel för oss och som jag inte tror är lika enkelt i Eskilstunaån är att staden äger frågan vid de två första dammarna. Vårt kommunala bolag har själva vattenkraften och Västerås stad äger både damm och marken runtom så vi har en stor rådighet i den här frågan.

Påverkas vattenkraften någonting när man gör passager?

– Ja, man tappar en del effekt eftersom en del av vattnet alltid behöver släppas genom passagen.

Åar är viktiga lekmiljöer för fiskar, har er insats haft någon påverkan på den biten?

– Det har vi glädjande nog kunnat se ganska snabbt. Vi hade aspen som målart för det här projektet. Det vi har sett nu är att det är asp i själva faunapassagen, där leker de. Sedan leker de även i det område som vi egentligen hade tänkt att de skulle vandra upp till. Vi har gjort rominventeringar för att följa upp om de har haft framgång och det har de haft.

När nu nästa hinder på vägen byggs bort öppnas ännu fler lekmöjligheter för fisken.

– Den stora vinsten får vi nu när vi tar bort hinder nummer två. Ovanför den dammen finns väldigt fina lekmiljöer, säger Susanna Hansen.

Kostnaden för passagen

Faunapassagen vid Turbinbron i Västerås kostade runt 25 miljoner. 

I projektet med att anlägga fria vandringsvägar bestämdes att 70 procent av kostnaderna skulle tas av staden och att kraftbolaget skulle stå för 30. En mindre del har EU-projektet finansierat.

– Det har blivit väldigt positivt nu i efter hand. Det var inte det rakt igenom, det var ganska många kritiska röster som höjdes just för att det blir ganska dyra projekt när man behöver bygga en faunapassage i vatten, säger Susanna Hansen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!