Gjorde egen instruktionsfilm för att hjälpa nyanlända

Många vittnar om svårigheten att boka vaccination via 1177 digitala tjänst. En utsatt grupp är nyanlända och personer som inte har svenska som modersmål.

Vingåkers kommun använder egna instruktionsfilmer för att underlätta nyanlända att boka vaccinationstid.

Vingåkers kommun använder egna instruktionsfilmer för att underlätta nyanlända att boka vaccinationstid.

Foto: Johannes Tångberg, Liudmila Holm.

Vingåker2021-09-17 11:58

Det menar Liudmila Holm, områdeschef på Integrationsenheten i Vingåker. 

Hon tror att det till och med att det kan göra att en del avstår från att boka vaccination.

undefined
Ludmila Holm, områdeschef Integration på Vingåkers kommun.

För att underlätta för dem som har svårigheter med det svenska språket, använder sig kommunen av en smart lösning som en av deras kontaktpersoner kom på.

– Hon kom på att det kanske skulle underlätta att spela in korta filmer på modersmålet, som visar hur man använder sidan (1177:s bokningstjänst). Hon tog initiativ och gjorde det på arabiska. Sen frågade vi henne om vi fick använda filmen och har sen skickat ut den till både socialtjänsten och till andra som är stödpersoner åt nyanlända, berättar Liudmila Holm.

Än så länge finns filmen på en handfull språk, men enligt Liudmila finns även annan hjälp att få. Bland annat erbjuder man en mottagning för dem som inte klarar av att boka själv.

– I kommunen har vi hälsoinformatörer på 14 olika språk som hjälper till att boka vaccination om man själv inte klarar det.

Varje region driver sin egen sjukvårdsrådgivning, och till viss del också redaktionellt innehåll på 1177.se. 

Men det finns begränsningar. 

– När det gäller e-tjänsterna och webbtidboken är det en nationell tjänst vi inte kan påverka. Systemet är gammalt och kräver bank-id som i sig kan vara utestängande för många människor, har Maria Karlsson, region Sörmlands kommunikationsdirektör tidigare sagt.

– Vi har försökt hitta på andra saker för att personer som inte har svenska som modersmål, med vår bokningstelefon exempelvis, där vi ger service på flera olika språk. Sen har vi skickat ut brev med länkar till översatt information. Men just när man loggar in på 1177 är det begränsningar, säger Fredrik Gustavsson, kommunikatör på region Sörmland.

undefined
Maria Karlsson, kommunikationsdirektör på Region Sörmland, menar att bank-id-kravet kan stänga ute en del människor från att använda 1177:s e-tjänster.

1177 vårdguiden drivs av företaget Inera på uppdrag av Sveriges regioner och kommuner i samverkan. Yvonne Edenholm, företagets pressansvarige, skriver i ett mejl att man hela tiden försöker förbättra användarupplevelsen på hemsidan: 

"Vi tar gärna emot feedback och gör kontinuerliga förbättringar både när det gäller tekniken och användarupplevelsen."

Samtidigt skriver hon att regionen bär mycket av ansvaret. 

"Det är regionerna som ansvarar för informationen på de regionala sidorna och det är upp till varje region att erbjuda alla invånare ett sätt att boka vaccin."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!