Ny samordning av serveringstillstånden i KFV

Sedan i höstas sköts dels alkoholhandläggningen, dels kommunbetalda begravningar i hela KFV-regionen av två gemensamma handläggare.

Vingåker2017-01-15 19:51

Det var den 1 oktober som de tre kommunerna Vingåker, Katrineholm och Flen började samordna dels serveringstillstånden, dels det som kallas dödsboanmälningar, begravningar bekostade av kommuner, när dödsbon saknar tillgångar.

Nu finns två handläggare, baserade i Katrineholm, som sköter ärendena åt alla tre kommunerna och fördelarna är flera, tycker socialnämndens ordförande Robert Skoglund (S).

– För vår del handlar det om att vi inte skötte det här på något riktigt bra sätt tidigare. Tider och sådant, att man fick snabbt svar på tillståndsansökan, det kunde bli bättre.

Vingåker förde diskussioner med de andra KFV-kommunerna om samordning. I Katrineholm fanns också önskningar om samordning, bland annat efter misshandeln av alkoholhandläggaren under senhösten 2015.

– På inspektioner ska ingen vara ensam och vi vill harmonisera hanteringen, med samma regelverk för krögare vare sig de är i Flen eller i Katrineholm, säger Robert Skoglund.

Ytterligare en fördel har med det relativt låga antalet serveringstillstånd och dödsboanmälningar i småkommuner som Vingåker.

– Det är en handfull krogar, hotellet, Båsenberga, en krog i Högsjö och så tillstånd på Folkparken vid vissa tillfällen. Handläggaren har mycket annat jobb på sitt bord och det krockar ibland. Det spelar roll för näringsidkaren som inte får svar i god tid. När det gäller dödsboanmälningarna är det inte många på ett år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om