Det Àr 250 Är sedan reformriksdagen 1765-66. DÄ kom den första Tryckfrihetsförordningen till, och fick stÀllning som grundlag.
Riksdagsmotionerna â memorialen hette de dĂ„ â vĂ€cktes 1765. Riksdagsbeslutet kom 1766, med tre stĂ„nd mot ett, efter en spĂ€nnande, nyskapande utskottsbehandling dĂ€r marginalerna Ă„t rĂ€tt hĂ„ll i ett par lĂ€gen var riskabelt smala.
GrundlagsfĂ€derna bakom reformen var ganska mĂ„nga. En var mest betydelsefull, Anders Chydenius, prĂ€st frĂ„n Ăsterbotten, ledamot i riksdagens viktiga Stora deputation och dess tryckfrihetsutskott. DĂ€r var han den drivande kraften.
Redan i beslutet 1766 fanns nĂ„gra av de viktiga grundstenarna i dagens liberala Tryckfrihetsförordning frĂ„n 1949 â den starkaste i vĂ€rlden. Till dessa som var med frĂ„n första början hör att tryckfrihet och offentlighetsprincip blev tvĂ„ sidor av en helhet â ömsesidigt beroende av varandra.
Tryckfriheten fĂ„r en hel del av sin styrka just genom den likaledes grundlagsfĂ€sta offentlighetsprincipen. Mycket av det som Ă€r nyheter skulle det ju inte gĂ„ att skriva om ifall offentligheten för allmĂ€nna handlingar inte fanns. Men dessutom skulle offentlighetsprincipen vara berövad mycket av sin verkan ifall det inte var tillĂ„tet att trycka det som Ă€r offentligt. Det allmĂ€nheten har rĂ€tt att fĂ„ se skulle ofta vara tĂ€mligen effektivt mörklagt om det inte skulle vara tillĂ„tet att ocksĂ„ visa upp det för allmĂ€nheten, i det tryckta â nu Ă€ven det elektroniska â ordet.
Detta svenska synsÀtt Àr det viktigt att slÄ vakt om. Det hittas ofta pÄ nya förevÀndningar för att tömma det pÄ innehÄll. Det Àr fortfarande utmanande nÀr det stÀlls mot juridiska system i andra lÀnder, Àven en del som annars liknar oss mycket.
Anders Chydenius och hans utskottskamrater var inte de första som tÀnkte tankarna om avskaffad censur eller att det skulle gÄ att fÄ lÀsa statliga papper. Censuren hade upphört i England nÄgra Ärtionden tidigare. Offentlighet fanns det viktiga inslag av i Àldre svensk sjÀlvstyrelsetradition. De lokala domstolarna med valda nÀmndemÀn hade öppna rÀttegÄngar. Lokala taxeringsbeslut lades ut sÄ att alla skulle kunna se att de inte var fel. Offentliga riksdagshandlingar fanns det tidigare förslag om.
Men att knyta ihop bĂ„da sakerna till en helhet, ge dem starkt juridiskt skydd och föreskriva beslut i grundlagsordning för Ă€ndringar â det var nyskapande. Verkningarna Ă€r stora Ă€n i dag â de Ă„terupplivades efter kungadiktaturens fall 1809.
Man skulle kunna tro att det sjÀlvklart blir stort firande och uppmÀrksamhet i Är eller nÀsta Är. Fast det ÄterstÄr att se. Det finns en stor förmÄga i det hÀr landet att i officiella sammanhang och pÄ universitet och i kulturliv blunda för riksdagens avgörande insatser för svensk frihet och demokrati. Kunglighetsdyrkan och Àmbetsmannaideologi Àr starka krafter. Hela den frihetstida epoken, dÀr Anders Chydenius gjorde sin frÀmsta insats, har under Ärhundraden nedvÀrderats.
Anders Chydenius sjĂ€lv gjordes under lĂ„ng tid nĂ€rmast till icke-person â trots att, eller snarare just dĂ€rför att han Ă€r en tidig portalgestalt för svensk liberalism. Först bortĂ„t 150 Ă„r efter den stora insatsen 1766 Ă„terupptĂ€cktes han, dĂ„ i första hand som ekonomisk tĂ€nkare, vĂ€n av fri handel, bĂ€ttre villkor för lönearbetare och vidgad religiös frihet. SĂ„ smĂ„ningom insĂ„gs det som lĂ€nge hade glömts bort. Han var nĂ„got mer Ă€n en av flera förslagsstĂ€llare. Han hade i sjĂ€lva verket gjort det stora arbetet i riksdagsutskottet dĂ€r svensk tryckfrihet och offentlighetsprincip skapades.
Det Àr i Finland som det mesta och det viktigaste gjorts för att skingra det mörker rojalismen spred. De viktigaste biografierna av Pentti Virrankoski (pÄ svenska 1995) och Nils-Erik ForsgÄrd (2014) Àr finlÀndska, och det Àr i Finland Chydenius samlade verk till sist givits ut frÄn 2012. Tredje och sista bandet kom ut i Är. Men det Àr i Sveriges grundlagar, inte i Finlands, som Chydenius verk finns kvar, Àven om offentlighetsprincip sÄ smÄningom Äterinfördes i Finland.