Svar till debattartikeln frĂ„n VĂ€nsterpartiet (14/3), âHemtjĂ€nstbolag ska inte fĂ„ bryta mot reglernaâ.
För det första vill jag bjuda in er i vÀnsterpartiet, undertecknade David Aronsson och Tanka Henriksson, att komma hit till oss pÄ Hemmablick och tala med bÄde personal och brukare. Ni Àr hjÀrtligt vÀlkomna att ta del av vÄrt jobb. Prata med brukarna och personal hÀr pÄ Hemmablick. Jag som gruppledare bjuder in er personligen sÄ ni kan vara med och planera schemat, ta in vikarier och schemalÀgga insatserna som vi blivit tilldelade och kunderna lovade.
I ert inlÀgg fÄr ni det att lÄta som om vi i personalen godtar vad som helst, att vi inte skulle fÄ ut sjuklön om vi Àr sjuka, eller kan ta in vikarier om vi Àr sjuka. Det Àr min fasta övertygelse att personalen pÄ Hemmablick inte hade fortsatt att jobba hÀr om sÄ var fallet. Vi har alltid fÄtt vÄr lön och sjuklön och sjÀlvklart tar vi in vikarie om nÄgon Àr sjuk.
Det gör mig arg och ledsen över att ni kan tro att vi som brinner för det hÀr jobbet medvetet skulle hoppa över insatser och sitta och ta betalt för jobb vi inte utför. MÄnga gÄnger gör man mer Àn vad vÄra kunder har fÄtt beviljat!
Det Àr inte heller helt sant att det bara Àr den kommunala hemtjÀnsten som har elektronisk registrering vid kundbesök. Det har vi ocksÄ i form av care app (som Àr elektroniska lÄs som vi anvÀnder oss av nÀr vi lÄser upp hos kund). DÀr stÄr det vem och vilken tid som man lÄst eller lÄst upp dörren.
Det gör mig ocksÄ arg och ledsen över att ni har sÄ lite kunskap och lÄgt förtroende för oss privata hemtjÀnster. Har ni ens visat minsta lilla intresse över att ta reda pÄ hur hemtjÀnsten fungerar i de privata hemtjÀnsterna?
Jag kan lova att vi hÄller en god kvalitet och ger kunderna det som de Àr beviljade genom sina bistÄndsbeslut. SÄ kom inte och smutsa ner vÄrt rykte bara för att ni Àr emot valfrihet i hemtjÀnsten.
Vad det gÀller utbildning och kompetensutveckling sÄ har vi lika stora möjligheter till det som vilken hemtjÀnst som helst. Vi har mÄnga hÀr som varit pÄ utbildningar och har möjlighet till kompetensutveckling pÄ mÄnga olika sÀtt.
Det finns ju en anledning till att det heter valfrihet i hemtjÀnsten. Kunderna kan byta eller vÀlja utifrÄn vad de har hört och vad de kÀnner för just den hemtjÀnsten som de har valt.
Tove Hammarfeldt
Gruppledare pÄ Hemmablick AB med personal