Vänsterpartiet har fel om Hemmablick

Kunderna kan byta eller välja bort hemtjänst, det är det som är valfrihet, skriver Tove Hammarfelt med personal på Hemmablick AB.

Kunderna kan byta eller välja bort hemtjänst, det är det som är valfrihet, skriver Tove Hammarfelt med personal på Hemmablick AB.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Debatt2020-03-24 05:46
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till debattartikeln från Vänsterpartiet (14/3), ”Hemtjänstbolag ska inte få bryta mot reglerna”.

För det första vill jag bjuda in er i vänsterpartiet, undertecknade David Aronsson och Tanka Henriksson, att komma hit till oss på Hemmablick och tala med både personal och brukare. Ni är hjärtligt välkomna att ta del av vårt jobb. Prata med brukarna och personal här på Hemmablick. Jag som gruppledare bjuder in er personligen så ni kan vara med och planera schemat, ta in vikarier och schemalägga insatserna som vi blivit tilldelade och kunderna lovade. 

I ert inlägg får ni det att låta som om vi i personalen godtar vad som helst, att vi inte skulle få ut sjuklön om vi är sjuka, eller kan ta in vikarier om vi är sjuka. Det är min fasta övertygelse att personalen på Hemmablick inte hade fortsatt att jobba här om så var fallet. Vi har alltid fått vår lön och sjuklön och självklart tar vi in vikarie om någon är sjuk.

Det gör mig arg och ledsen över att ni kan tro att vi som brinner för det här jobbet medvetet skulle hoppa över insatser och sitta och ta betalt för jobb vi inte utför. Många gånger gör man mer än vad våra kunder har fått beviljat!

Det är inte heller helt sant att det bara är den kommunala hemtjänsten som har elektronisk registrering vid kundbesök. Det har vi också i form av care app (som är elektroniska lås som vi använder oss av när vi låser upp hos kund). Där står det vem och vilken tid som man låst eller låst upp dörren.  

Det gör mig också arg och ledsen över att ni har så lite kunskap och lågt förtroende för oss privata hemtjänster. Har ni ens visat minsta lilla intresse över att ta reda på hur hemtjänsten fungerar i de privata hemtjänsterna? 

Jag kan lova att vi håller en god kvalitet och ger kunderna det som de är beviljade genom sina biståndsbeslut. Så kom inte och smutsa ner vårt rykte bara för att ni är emot valfrihet i hemtjänsten. 

Vad det gäller utbildning och kompetensutveckling så har vi lika stora möjligheter till det som vilken hemtjänst som helst. Vi har många här som varit på utbildningar och har möjlighet till kompetensutveckling på många olika sätt. 

Det finns ju en anledning till att det heter valfrihet i hemtjänsten. Kunderna kan byta eller välja utifrån vad de har hört och vad de känner för just den hemtjänsten som de har valt.

Tove Hammarfeldt
Gruppledare på Hemmablick AB med personal