VĂ€nsterpartiet har fel om Hemmablick

Kunderna kan byta eller vÀlja bort hemtjÀnst, det Àr det som Àr valfrihet, skriver Tove Hammarfelt med personal pÄ Hemmablick AB.

Kunderna kan byta eller vÀlja bort hemtjÀnst, det Àr det som Àr valfrihet, skriver Tove Hammarfelt med personal pÄ Hemmablick AB.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Debatt2020-03-24 05:46
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar till debattartikeln frĂ„n VĂ€nsterpartiet (14/3), ”HemtjĂ€nstbolag ska inte fĂ„ bryta mot reglerna”.

För det första vill jag bjuda in er i vĂ€nsterpartiet, undertecknade David Aronsson och Tanka Henriksson, att komma hit till oss pĂ„ Hemmablick och tala med bĂ„de personal och brukare. Ni Ă€r hjĂ€rtligt vĂ€lkomna att ta del av vĂ„rt jobb. Prata med brukarna och personal hĂ€r pĂ„ Hemmablick. Jag som gruppledare bjuder in er personligen sĂ„ ni kan vara med och planera schemat, ta in vikarier och schemalĂ€gga insatserna som vi blivit tilldelade och kunderna lovade. 

I ert inlÀgg fÄr ni det att lÄta som om vi i personalen godtar vad som helst, att vi inte skulle fÄ ut sjuklön om vi Àr sjuka, eller kan ta in vikarier om vi Àr sjuka. Det Àr min fasta övertygelse att personalen pÄ Hemmablick inte hade fortsatt att jobba hÀr om sÄ var fallet. Vi har alltid fÄtt vÄr lön och sjuklön och sjÀlvklart tar vi in vikarie om nÄgon Àr sjuk.

Det gör mig arg och ledsen över att ni kan tro att vi som brinner för det hÀr jobbet medvetet skulle hoppa över insatser och sitta och ta betalt för jobb vi inte utför. MÄnga gÄnger gör man mer Àn vad vÄra kunder har fÄtt beviljat!

Det Ă€r inte heller helt sant att det bara Ă€r den kommunala hemtjĂ€nsten som har elektronisk registrering vid kundbesök. Det har vi ocksĂ„ i form av care app (som Ă€r elektroniska lĂ„s som vi anvĂ€nder oss av nĂ€r vi lĂ„ser upp hos kund). DĂ€r stĂ„r det vem och vilken tid som man lĂ„st eller lĂ„st upp dörren.  

Det gör mig ocksĂ„ arg och ledsen över att ni har sĂ„ lite kunskap och lĂ„gt förtroende för oss privata hemtjĂ€nster. Har ni ens visat minsta lilla intresse över att ta reda pĂ„ hur hemtjĂ€nsten fungerar i de privata hemtjĂ€nsterna? 

Jag kan lova att vi hĂ„ller en god kvalitet och ger kunderna det som de Ă€r beviljade genom sina bistĂ„ndsbeslut. SĂ„ kom inte och smutsa ner vĂ„rt rykte bara för att ni Ă€r emot valfrihet i hemtjĂ€nsten. 

Vad det gĂ€ller utbildning och kompetensutveckling sĂ„ har vi lika stora möjligheter till det som vilken hemtjĂ€nst som helst. Vi har mĂ„nga hĂ€r som varit pĂ„ utbildningar och har möjlighet till kompetensutveckling pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt. 

Det finns ju en anledning till att det heter valfrihet i hemtjÀnsten. Kunderna kan byta eller vÀlja utifrÄn vad de har hört och vad de kÀnner för just den hemtjÀnsten som de har valt.

Tove Hammarfeldt
Gruppledare pĂ„ Hemmablick AB med personal