Allas ansvar - ingens ansvar

Strängnäs ekonomiska råd lyfter frågan om de problem Strängnäs kommunala skolor har.

Strängnäs ekonomiska råd lyfter frågan om de problem Strängnäs kommunala skolor har.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Insändare2020-01-04 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det var för väl att Ek:s ledarsidan, den 13/12 2019, lyfte de grava problem som Strängnäs kommunala skolor har. Den skarpa ledaren fick sen ett något överraskande svar, Barn- och utbildningsnämnden i Strängnäs skall etablera samarbete med friskolorna för att lyfta de låga elevresultaten. Vi anar här ett växande engagemang från lokalsamhället utanför den direkta politiska kretsen, och att man försöker bryta revirtänkandet. Allt för ofta har den kommunala skolans chefer försvarat sig med att ”det är friskolornas fel”. 

 Men i denna fråga, som är den viktigaste i kommunens verksamhet, skall vi inte gå som katten kring het gröt och undvika ansvarsfrågan. Beprövad erfarenhet visar att vid stora kommunala förändringsarbeten, och särskilt om det gäller det tuffa arbetet att lyfta skolresultaten, måste kraft och brinnande engagemanget komma från kommunens högsta nivå, nämligen kommunstyrelsens ordförande (KSO).

Därtill måste den chefstjänsteman som skall verkställa arbetet acceptera de förutsättningar som ges, och driva arbetet i den av politiken utstakade riktningen. Detta måste klargöras vid anställningens början. Om hen inte klarar detta, skall hen ta konsekvenserna och gå. Det skall inte fungera att utropa ”men ansvaret är ju allas”. Det är beklämmande att höra detta från en högavlönad chef, som tillsammans med kommundirektören har det verkställande ansvaret.  Om den utstakade politiken inte rår på att förbättra skolresultaten trots en chefstjänstemans hängivna arbete, då är det politikens fel, och då blir det upp till väljarna att göra något åt saken. 

De kommuner som lyft sina skolor har genomsyrat organisationen med positiva förväntningar på att elevernas resultat skall upp. KSO måste aktivt leda och inspirera detta arbete, och sätta upp konkreta kunskapsmål mot vilka alla skall leverera, likaså nolltolerans mot mobbing.

Skolprogram 2023 saknar mål, kontrollpunkter, eller en beskrivning av hur förändringen ska göras. Vi undrar uppriktigt hur det ska kunna göra skillnad. Det består av punkter om hur man vill att skolan ska vara. Men inget om hur man ska komma dit.