Skolpolitik i Strängnäs – titta utanför boxen

Insändarskribenten tycker att det är bra att SD i Strängnäs engagerar sig för skolan men han tycker upplägget är fel.

Insändarskribenten tycker att det är bra att SD i Strängnäs engagerar sig för skolan men han tycker upplägget är fel.

Foto: Lars Pehrson/TT

Insändare2019-11-11 07:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till ”Åtgärdsplan krävs för skolan”, publicerad 1 november.

Sverigedemokraterna (SD) i Strängnäs engagerar sig för skolan vilket är bra men upplägget är fel. Man frågar inte den som är sämst om hur man blir bäst. Ta istället initiativet och kom överens med övriga oppositionspartier om att besöka ett par av de skolor som ligger tio i topp på lärarförbundets ranking. Be att få komma på studiebesök och lyssna på deras erfarenheter och förslag. Därefter kan oppositionen bjuda in till en gemensam studiedag där representanter från kommunens skolor i form av elever och skolpersonal, men även föräldrar får ta del av hur skolor som lyckats har gjort. Det är i deras intresse. Mitt råd är att undvika att bjuda in ansvariga tjänstemän och majoritetspolitiker till det mötet. Dom har haft chansen och misslyckats och har således ingenting att tillföra. Dom kan få en briefing vid annat tillfälle och var då beredd på att få höra ett urval ur listan ”60 argument mot förändring”, till exempel: 2. Vår organisation är så speciell, 3. Det kostar för mycket, 50. Det kanske går någon annan stans, men inte här. 

Jag inser att mitt upplägg inte är ortodoxt, men hur skapas annars en positiv förändring för vår skola? SD:s strävan efter att nå en politisk enighet om en strategi för skolans/elevernas utveckling kommer inte att ske så länge vi har en styrande majoritet där socialdemokraterna ingår, eftersom det krävs en öppenhet för att även diskutera privata lösningar. Det skulle dock vara spännande att få uppleva en enad opposition agera i denna fråga.