Utveckla Systembolagets e-handel

Systembolaget måste bli bättre på e-handel, skriver Anna De Geer, vd Sprit- och vinleverantörsföreningen.

Systembolaget måste bli bättre på e-handel, skriver Anna De Geer, vd Sprit- och vinleverantörsföreningen.

Foto: Geir Olsen/TT

Insändare2019-10-12 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den svenska e-handeln ökar snabbt och två av tre svenska konsumenter handlar nu på nätet under en genomsnittlig månad. Handeln med alkoholhaltiga drycker från våra grannländer, vars online-butiker typiskt sett kan erbjuda liknande leveranstider som de svenska, ökade starkt under första kvartalet.

En anpassning till denna förändrade vardag är en förutsättning för långsiktig överlevnad av vårt detaljhandelsmonopol. Systembolaget behöver utveckla en användarvänlig plattform som på ett enkelt sätt tillåter konsumenterna att köpa alkohol digitalt och se till att leveranserna är attraktiva. 

Långa leveranstider till konsument och höga leveransavgifter utgör exempel på hinder för en konvertering av Systembolagets försäljning från fysiska butiker till e-handel. Det är heller inte helt klart vad som faktiskt gäller för privat e-handel av alkohol. 

Sedan 2016 har frågan om reglering av distanshandel med alkoholdrycker varit under utredning, men regeringen har ännu inte presenterat något förslag. För att långsiktigt säkerställa dagens detaljhandelsmonopol är det viktigt att Systembolaget ges de politiska förutsättningarna att verka fullt ut och möta konsumenterna på dessa nya sätt.

Sprit- och vinleverantörsföreningen, SVL, värnar dagens detaljhandelsmonopol på alkoholförsäljning. De kommersiella aktörerna sitter på kunskap och insikter kring e-handel som är relevant för den fortsatt utvecklingen. Ska vi hitta bra lösningar kring e-handel är det därför viktigt att Systembolaget samarbetar med branschen.