FN:s pågående  klimattoppmöte har världens blickar på sig,  Fridays for future-strejkerna får miljoner människor att gå ut på gator och torg för att ställa krav på politiker och storföretag. Hösten 2019 känns det som att det har lossnat och att världen äntligen börjar inse att det är dags att ställa om. 

Att det är bråttom och att det krävs radikala åtgärder när fossila bränslen ska fasas ut är väl ingen okunnig om. Ändå är frågan obesvarad om när världens ledare på allvar ska sätta ner foten och skapa förutsättningar för att åtminstone klara målet om max två graders temperaturhöjning. Så även om inte varje enskild individ kan bära ansvaret för jordens framtida klimat, tror jag att vi vanliga människor måste göra vad vi kan på egen hand. 

De flesta av oss har ju redan börjat genom att dra ner på flygresor, äta mindre nötkött, källsortera, handla second hand och minska bilåkandet. Personligen tycker jag att det har varit både roligt och givande att ställa om, men när jag rannsakar mig själv och mina vanor måste jag erkänna att jag har en bit kvar. 

Vissa saker känns svåra, rent av omöjliga att avstå ifrån, som bilresorna. Jag behöver bilen för att ta mig till vissa jobbuppdrag, för att handla mat och utöva min hobby, ridsport.

Eftersom jag tror att teknikutveckling är en viktig del av lösningen på klimatkrisen, så började jag i somras på allvar fundera på att skaffa en elbil. Dessvärre visade sig det inte vara så självklart och enkelt som det låter. Dessutom är den rena elbilen eller laddhybriden inom överskådlig tid en möjlighet främst för välbeställda som bor i villa.

Det är svårt att hitta en elbil som en vanlig människa har råd att köpa och som fyller högst normala behov. Som att dra ett släp och gå att köra Katrineholm-Stockholm tur och retur utan att laddas. 

Då återstår laddhybriderna. De kostar också skjortan, men  finns i flera prisklasser och går att utrusta med dragkrok. Vardagsmilen går att köra på el och ska man åka  långt kan man tanka fossilt och få en rejäl räckvidd. Laddhybrider går att ladda över natten i ett vanligt jordat eluttag - om man har ett garage eller en laddstolpe hemma, vill säga. 

Men hur många har den möjligheten, egentligen? De flesta som bor i flerfamiljshus kan i dag inte åka elbil, eftersom de publika laddstationerna är få. Det här är en orättvisa som det inte talas särskilt mycket om och en trång flaskhals i omställningen.