Signerat av Susanne Nyström If it ain’t broke, don’t fix it. Det är det korta svaret på Moderaterna i Stockholms läns förslag om att avskaffa public service, alltså Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion.

Det är bara att hoppas att majoriteten i partiet väljer en annan riktning. Ett slopande av public service vore att riva ner en snart hundra år gammal tradition, som 65 (SR) respektive 61 procent (SVT) har förtroende för, enligt Medieakademiens förtroendebarometer för 2019, vilket kan jämföras med siffrorna 31 respektive 9 procent för TV4 och TV3.

Vidare vore det särskilt illa att strypa starka och trovärdiga etermedier nu, när falsk information med tvivelaktiga avsändare sprids och accepteras snabbare än någonsin, och vikten av korrekta nyheter, granskningar, fördjupningar och analyser alltså är viktigare än på länge.

Därmed inte sagt att man inte både kan och bör diskutera hur public services utbud ser ut, vad de olika företagens uppgifter ska vara och inte minst vad public service inte ska göra.

Smalt eller brett?

För några eller alla?

Bara nyheter och samhällsprogram, som de pågående utfrågningarna med partiernas toppkandidater inför EU-valet? Samt satsningar som inte har en chans att stå sig kommersiellt, som information på minoritetsspråk och teckentolkningar?

Eller bör uppdraget vara bredare och även inkludera dramaserier, barnprogram och underhållning med masspublik, som veckans sändningar från ishockey-VM och Eurovision song contest?

Här svarar de flesta det senare. Inte för att svenska folket bara vill ha underhållning, utan för att många vill ha en högkvalitativ mix utan reklam. Samma person kan mycket väl titta på utfrågningar med EU-toppkandidater klockan åtta och slå över till semifinalen av Eurovision song contest klockan nio.

Dessutom har SVT och SR ett egenvärde, eftersom boende i länder med ett starkt public service i regel är mer kunniga om politik och samhälle än människor i länder utan.

Det senare är inte minst viktigt när det är dags att rösta i EU-valet den 26 maj.