Signerat av Alex Voronov Mönstret känns igen. Några besjälade politiker och tjänstemän sätter igång ett behjärtansvärt offentligt byggprojekt. Det är lite för dyrt men klartecken ges.

Sedan stiger prislappen men processen är låst, det finns bara en väg framåt. Därför anslås ytterligare medel. Politikerna är inte glada över slutnotan men intalar sig själva att det var värt det och hoppas att det löser sig, att den höga driftskostnaden kan sänkas längre fram.

Så har det blivit med Sörmlands museum i Nyköping som tidigare landstingetoch nu Region Sörmland ansvarar för. Från en renovering för 36 miljoner kronor svällde projektet till ett mastodontbygge för 320 miljoner, men egentligen 390 miljoner om man räknar in alla kringkostnader. Tio år tog processen innan museet invigdes i november förra året.

Det är fri entré och intäkterna kommer från restaurang, butik och konferenslokaler, samt ett bidrag från Nyköpings kommun. Resten täcks ur regionbudgeten.

Som tidningen berättat i dagarna är besöksantalet lägre än förväntat och kostnaden för museet följdriktigt högre. Målet var knappast överambitiöst. 100 000 besökare på hela året – som nu ser ut att bli 80 000 – kan jämföras med 233 000 som Eskilstuna stadsmuseum hade 2018.

Avvikelsen i pengar är inte jättestor – drygt fem miljoner räknat på helår – men tillräcklig för att bekymra, särskilt med tanke på alla skattemiljoner som redan har lagts på projektet.

– Problemet är tillgången till museet, det finns ingen plan för hur övriga länet ska kunna ta sig till museet, säger oppositionspolitikern Abshir Osman (M), som är vice ordförande i den ansvariga nämnden, i tidningen.

Han har helt rätt men hade kunnat säga mycket mer. Det finns ingen, har aldrig funnits, och frågan är om det någonsin kommer att uppstå en plan för hur större delen av Södermanland ska ta sig till Nyköping på ett smidigt sätt.

Och det är en stor del av problemet med detta museiprojekt. Länet ser ut som det gör. Ett museum i Nyköping kan inte bli något annat än en angelägenhet enbart för Nyköping med omnejd. Investeringen och driftskostnaden borde ha satts därefter.