Lär dig andas mindre och förbättra hälsan

Cecilia Hansson sov inte. Hur hon än försökte fick hon inte bukt med sina sömnproblem. Lösningen fann hon i Australien. Nu håller hon kurser och lär människor hantera besvär som sömnproblem, snarkning, allergier och astma - genom att andas mindre.

30 mars 2012 06:22

– Jag har alltid haft en nyfikenhet inför hur allt hänger ihop, hur kemin i kroppen påverkar hälsan och sjukdomar, och hur man mår.

Det konstaterar Cecilia Hansson i Eskilstuna, och kan tacka sin nyfikenhet för att hon åter sover gott på nätterna.

För några år sedan började Cecilia på nytt jobb efter att ha varit hemma med yngste sonen. Ambitiöst satte hon fullt fokus på nya arbetsuppgifterna.

– Jag fick sömnproblem. Vaknade på nätterna, men tänkte att det berodde på att jag var så engagerad på jobbet. Det skulle gå över när det börjat lugna.

Det lugnade sig på jobbet, men hon fortsatte att sova lika illa. Testade att träna mer fysiskt. Det fick motsatt effekt. Sömnbristen började tära på henne, och återkommande förkylningar, en känslomässig tomhet och koncentrationssvårigheter ledde till slut till att hon inte kände igen sig själv längre.

– Jag har alltid varit en analyserande person, alltid behövt känslor i mina funderingar och beslut. Nu blev jag som nollställd, och jag såg stresstendenserna, insåg att det faktiskt fanns en risk att jag skulle köra in i väggen.

Det blev också hennes drivkraft. Så långt tänkte hon inte låta det gå. 2005 fångade en tidningsartikel Cecilias intresse. Ämnet var dold hyperventilering.

– Symtomen som beskrevs var precis de besvär jag hade. Jag letade vidare, och hamnade på en hemsida om Buteyko, om professorn, hans forskning och metoderna.

Vid stress svarar kroppen med kamp- eller flyktreaktion: adrenalin och kortisol utsöndras, och bland annat andas vi mer för att förbereda kroppen på fysisk aktivitet. Det ger lägre halter koldioxid i blodet vilket i sin tur försvårar för syre att frigöras från hemoglobinet. Vi får en syrebrist i kroppen. Energin minskar och hälsan påverkas negativt.

– Allt detta lät väldigt logiskt. I Australien arrangerades seriösa utbildningsprogram och jag blev väldigt sugen. Men släppte de tankarna, det fanns ju varken pengar eller tid, utan försökte träna lite på egen hand ett tag.

2009 hade Cecilias sömnproblem växt sig stora igen. Hon mådde inte bra, men fann själv inte någon anledning till att hon borde må dåligt. Vad var det som inte stämde? Inte blev det bättre av att en läkare diagnosticerade hennes problem som "vårdepression".

– Han hävdade att sömnproblem var ett typiskt symtom på depression, medan jag tyckte att depressionen var en följd av sömnproblemen.

Men, året därefter gavs hon ekonomiska möjligheter att åka till Brisbane i Australien, och i fyra veckor gick hon kurs och utbildade sig till Buteyko-lärare.

Nu har hon startat företaget Andas lagom och kör igång kvällskurser i Eskilstuna och Västerås. Hon har översatt kursmaterial till svenska och slipar på sin hemsida.

– Det har tagit lite tid eftersom jag gör detta på fritiden. Men jag känner väldigt starkt att jag både vill dra nytta av och göra nytta med mina kunskaper. Att kunna hjälpa människor och höra dem berätta om sömnproblem som går över, eksem som försvinner och astmabesvär som minskar är fantastiskt.

Kortfattat handlar Buteyko om att lära sig andas in och ut genom näsan, och att andas med diafragman. De flesta människor andas enligt Buteyko mer än de behöver.

Andningen är den enda av kroppens livsviktiga processer som vi faktiskt delvis kan kontrollera, förklarar Cecilia. Och andningen påverkar kemiska processer i hela kroppen.

– Dessutom, när du gör andningsövningarna fokuserar du på dem och på att andas. Dina tankar styrs dit och du tänker inte på så mycket annat. Du kan bryta en negativ spiral genom andningen. Känslorna och tankarna följer med uppåt.

Hon ger som exempel vad som händer när astmatikern känner att ett astmaanfall är på väg. Stressen växer, med ökad andning som följd. Symtomen blir ännu värre. Med rätt andningsteknik kan ett astmaanfall i stället helt undvikas.

– När jag känner att jag själv är stressad och börjat andas mer igen går jag ut och går, måttlig fysisk aktivitet balanserar andningen. Och så gör jag mer andningsövningar.

I övrigt mår Cecilia Hansson betydligt bättre i dag.

– Jag har inte varit förkyld sen jag gick kursen, förutom under en period då jag reste väldigt mycket. Jag har blivit lugnare, sover bättre, och framför allt kan jag parera den dagliga stressen och har mer energi.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!