Minska bilköerna i Eskilstuna

Övrigt2018-02-04 20:00
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skapar vi vägar i syfte att straffa bilförare och skapa bilköer så skjuter vi oss själva i foten. I stället för att hundratals bilar ska stå stilla och puttra ut avgaser bör vi göra det lättare att ta sig fram med bil. Då kan vi minska det totala åkandet i tid och minska utsläppen.

Alex Voronov medger (Signerat 19/2) att han sniglar fram på vägarna i Eskilstuna och påstår om att det rör sig om några extra minuter. Visserligen beror körtiden på från vilket håll man kommer ifrån och var ens arbetsplats ligger, men de flesta får sitta i långa köer i Eskilstuna på väg till eller från arbetet. Summerar man den extra körtid alla får utstå handlar det om flera timmars bilåkande. Vi vill i stället förbättra vägarna så att så många som möjligt slipper denna extra körtid och att vi därigenom också kan minska bilåkandet.

Liberalernas förslag innebär inte att övergångsställen flyttas avsevärt långt ifrån rondellen, utan att de flyttas tillräckligt för att slippa omedelbar köbildning i rondeller när en eller flera fotgängare eller cyklister ska korsa övergångsstället.

Våra förslag för bättre vägar står inte i kontrast till att även investera i bättre cykelbanor. Vi har till exempel lagt förslag om snöfria gator där vi vill utreda om returvärme från fjärrvärmenätet kan användas till att värma gator, torg och gångbanor så att de hålls fria från snö och is. Det går alltså att hålla två tankar i huvudet samtidigt och både förbättra för bilister, cyklister och gångtrafikanter.

Erika Rydja Sandvik (L)

Ordförande, Eskilstuna

Stefan Krstic (L)

Toppkandidat till kommunen, Eskilstuna

SVAR: Det är bra att hålla många tankar i huvudet samtidigt, men det gäller även att välja. Bilar, bussar, cyklar och gångtrafikanter ska samsas på en begränsad yta. Någon måste maka på sig. Om målet är att minska bilåkandet och öka pendlingen med bland annat buss, måste bussar ges företräde på vägarna. Och det är väl där som vi är i huvudsak oense. Ordet "buss" förekommer överhuvudtaget inte i Erika Rydja Sandviks och Stefan Krstics replik.

Alex Voronov