Omkring 120 personer kan få följa med på premiärturen, berättar Johan Hamrin som är vice ordförande i föreningen.
‒Men det brukar inte bli fullt då, det är bara vid några enstaka turer under högsäsong som vi har tvingats neka folk. Oftast kan vi hänga på fler vagnar, säger han.
Förra året led föreningen av personalbrist, vilket ledde till att flera turer tvingades ställas in. För att förhindra att det händer igen har antalet trafikdagar minskats något i år.
‒Vi har ungefär 80 dagar som tågen är i trafik, det är tio mindre än när det har varit som mest. Vi har tagit bort några dagar i juni innan semestern har börjat, när vi vet att det inte är så många resenärer. Det är för att schemat ska gå ihop, säger Johan Hamrin.
Det går åt mycket personal för att driva museijärnvägen. Föreningen har ett 70-tal frivilliga som är trafikbehöriga, och ytterligare ett 50-tal som sköter kaféverksamheten och biljettförsäljningen. När det blir värmebölja och eldningsförbud krävs det också personal som går efter tåget och ser till att ingen gnista tänt eld på gräset vid banvallen.
‒Just nu har vi skapligt med personal, men vi kan fortfarande drabbas av till exempel sjukdom. Vissa befattningar är lite extra känsliga, som lokförare och tågklarerare. Där krävs det att man har gått hela utbildningen. Men vi brukar oftast kunna lösa det när någon är borta genom att de andra får jobba lite mer, säger Johan Hamrin.