Replik: Annons kan stoppas av pressetiska skäl

Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare, svarar Rolf Walterssons insändare om spelreklam.

Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare, svarar Rolf Walterssons insändare om spelreklam.

Foto:

Övrigt2018-11-16 05:00
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Rolf Walterssons insändare "Varför tillåter Eskilstuna-Kuriren spelreklam?". Som ansvarig utgivare är jag inte bara ansvarig för nyhetstexter som vi publicerar, utan även annonser. Det händer att vi stoppar annonser med anledning av att de strider mot pressetiska regler eller svensk lag.

När det gäller spelbolag delar jag din uppfattning om de problem de orsakar i samhället, det missbruk spel kan leda till med stora lidanden för alla inblandade. Det finns exempel på sajter som stoppat spelannonser, men då av andra skäl.

Offside stoppade spelannonser då man granskar matchfixning och därför av trovärdighetsskäl vill stå fria från påverkan. Däremot finns det i dag inga pressetiska skäl att stoppa den typen av annonser. Moraliska sådana finns givetvis, men då skulle vi inte heller publicera öl eller vinannonser då även alkohol kan leda till missbruk och lidande.

Vad gäller utländska spelannonser är dessa tillsvidare stoppade av Lotteriinspektionen och publiceras dessa riskerar medieföretagen viten.

Eva Burman

Chefredaktör och ansvarig utgivare