MUF vill ha elitism – vi vill ha jämlikhet

För att skapa en mer jämlik skola där alla elever, oavsett bakgrund, klarar av skolan måste segregationen brytas.
Skriver SSU Eskilstuna.

För att skapa en mer jämlik skola där alla elever, oavsett bakgrund, klarar av skolan måste segregationen brytas. Skriver SSU Eskilstuna.

Foto: Alexander Olivera/TT

Insändare2020-11-25 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på "Ha mer lärarledd undervisning och mindre flum" den 16/11.

I debattartikeln ”Ha mer lärarledd undervisning och mindre flum” beskriver Moderaternas ungdomsförbund hur svensk skola har tappat kontrollen samt hur alla elever inte ges lika förutsättningar att lyckas. Vi som unga Socialdemokrater kan inget annat än instämma i att den svenska skolan måste bli mer jämlik. Det är dock anmärkningsvärt att MUF väljer att fokusera på färre undervisningstimmar i estetiska ämnen snarare än att fokusera på åtgärder som skulle göra reell skillnad. Ännu märkligare blir MUF:s resonemang när forskning visar att visar att praktisk-estetiska ämnen bidrar till att bredda elevers kunskaper i stort. Exempelvis har musicerande en positiv påverkan på barns inlärning av språk och matematik.  

För att skapa en mer jämlik skola där alla elever, oavsett bakgrund, klarar av skolan måste segregationen brytas. Det fria skolvalet, som har visat sig spä på segregationen, bör reformeras, och vinstjakten försvinna. Vidare bör staten ta huvudansvaret för skolan. Allt detta är nödvändigt för att inte skapa skolor med dåligt anseende och skolor med gott anseende. Alla skolor ska vara bra. 

Slutligen menar vi att det är naivt att tro att kärnproblemen i skolan kommer att lösas genom sänkta skatter för de rikaste, någonting som moderater konsekvent driver på för. Om vi vill skapa en likvärdig skola på riktigt måste resurserna prioriteras rätt. Mer pengar till extra stöd och specialpedagoger – mindre pengar i skattesänkningar för direktören i Danderyd.