De senaste fem månaderna, sedan hon fick veta att hon utnämnts till "årets konstnär", har hon jobbat intensivt med separatutställningen som är ena halvan av stipendiet.
‒Jag utgår alltid ifrån leran som språk. Den har så specifika egenskaper. För mig finns inget bättre material. Att kunna utnyttja leran och hitta en form och ett uttryck kommer alltid först.
Nästa steg är färgen.
‒Jag experimenterade och testade länge. Hur mycket rinner den, hur tunn eller tjock ska glasyren vara? När jag kände att jag var nöjd infann sig nästa fråga: Hur ska jag använda den?
Maria Skärlund har lång erfarenhet som keramiker. Förra året medverkade hon på Liljevalchs vårsalong och tidigare har hon bland annat ställt ut på Ebelingmuseet i Torshälla och Konsthantverkarna i Stockholm. Hittills har hon främst skapat bruksföremål.
‒Det är jättesvårt att göra en riktigt bra kopp, men jag kände ändå att jag ville göra någonting mer och använda leran för att berätta. Så jag stannade upp och började fundera. Var är jag själv just nu?
Hennes egen dotter befann sig mitt i "mensvågen", bland andra unga tjejer som inte längre brydde sig om gamla tabun utan öppet diskuterade menstruationens alla för- och nackdelar.
‒Det var ju bra, men samtidigt kände jag mig lite ledsen. Själv var jag ju på väg in i klimakteriet och mensen, så förknippad med kvinnlighet och fertilitet, höll på att försvinna. Så kom jag på att jag kunde använda de här fina färgerna till något vackert som lyfte fram den kvinnliga livscykeln. Det var så temat växte fram.
Nu återfinns livmödrar i den kvinnliga livscykelns alla olika stadier i utställningshallen. I en av dem ruvar en minimal urtidsödla. Färgerna är starka och klara i kontrast till de svarta väggarna. Här finns också hjärtan, händer och hjärnvindlingar för att påminna om vikten av att våga lägga upp också svåra saker på bordet.
‒Men också för att komma ihåg att det finns sådant vi behöver vara rädda om och behålla för oss själva. Det är värt att tänka på i dessa tider av sociala medier då vi gärna vill visa allt som så perfekt som möjligt.
Andra halvan av stipendiet är en check på 5000 kronor.
‒Vi har haft Maria Skärlund i tankarna länge, säger Sven Janeheden, ordförande i Eskilstuna konstförening. För hennes handskicklighet och fina brukskeramiks skull. Men det här är det starkaste jag hittills sett av henne.