Zetterström: Intressant test och det känns som vanligt bränsle

I går var det något av världspremiär på Eskilstuna Motorstadion.Smedernas Magnus "Zorro" Zetterström körde med metanol tillverkat av skogsrester i tanken.– Det fungerar bra, men vi måste testa det mer innan vi kan använda det i tävling, säger speedwayveteranen.

13 maj 2016 07:00

Det var rejält med folk ute på speedwayovalen i Gröndal strax efter lunchtid i går – förutom tv och press fanns där representanter från Smederna, Energimyndigheten, Svemo och inte minst Luleå tekniska universitet där de har en pilotanläggning för syntesgaser som är den enda i världen som tillverkar metanol från skogsrester.

– Processutvecklingen har pågått i tio år och forskarna har tagit fram en helt unik förgasningsprocess som visat sig vara mycket tillförlitlig och robust. Tekniken för omvandling av skogsrester till metanol är testad under 11000 timmar och är klar att bygga i full skala, säger Rikard Gebart, professor på universitetet.

– Vi har sedan länge arbetat med miljöfrågor och försöker ständigt förbättra oss, det här är en viktig utveckling. Planerna att köra med svensktillverkad grön metanol har redan diskuterats på hög nivå inom Svemo. Vi jobbar sedan några år med att förstärka våra anläggningars positiva miljöpåverkan gällande biologisk mångfald och arbetar även med miljöcertifiering. Kan vi kraftigt minska utsläppen kopplade till bränsleanvändningen kan vi snart på allvar börja tala om grön motorsport, säger Mikael Norén från Svemo.

Smederna hojar går i dag på importerad metanol, tillverkad av fossila bränslen, men nu söker klubben möjligheter att miljöanpassa sporten ytterligare.

– Jag tycker det är jättepositivt att speedwaysporten vill visa vägen mot ett fossilfritt transportsystem och har ett mål att köra på helt förnybar metanol, säger Roger Blomstrand som förutom styrelseposten i Smederna även har mångårig erfarenhet inom drivmedelsbranschen.

Dessvärre var den stora ovalen i Gröndal avstängd för åkning så Zorro Zetterström fick dra några repor på lilla banan i stället.

– Jag har testat deras metanol tidigare och märkte ingen skillnad. Intressant test och det känns som vanligt bränsle, men det är skillnad på träning och match så vi får nog testa den mer, säger Zorro efter några riviga starter.

– Det känns bra att kunna visa att även motorsporten har ett miljösamvete och allt som är positivt för miljön är givetvis bra, tillägger han.

Dessutom fick undertecknad lära sig skillnaden på etanol och metanol – ni andra som inte vet det kan gå in på webben och spana in tv-inslaget.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ämnen du kan följa