Rudengren snabbast i Slottssprinten

Inför avgörandet skiljde bara tiondelar av en sekund. Det blev en dramatisk slutstrid när Slottssprintens vinnare skulle utses på lördagen. På stallbacken vid Ericsberg kom svaret.

17 juli 2016 10:29

Vid serviceuppehållet efter tre sträckor ledde MSK Kvarnvingarnas Jari Saarinen med två tiondelar före Johan Rudengren, Eskilstuna och hans kartläsare Christer Johansson från Flen. De i sin tur var 2,1 sekunder före Niklas Hägg, SMK Hälsinge med Katrineholms motorklubb, KMK:s Christer Carlsson i kartläsarstolen.

Med den dramatiken var det rävspel i depån. Niklas Hägg kliade sig i huvudet och funderade på däcksvalet.

– Vi lägger på mjukare däck. Det är en chansning men kanske att det biter lite bättre i kurvorna.

Johan Rudengren konfererade med sin kartläsare.

– Ska vi nöja oss med att bli tvåa eller trea, eller ska vi ringa plåtslagaren? Vi kom överens om det sista alternativet, sa Johan Rudengren.

Spänningen blev inte mindre av att den näst sista sträckan ströks inför avgörandet. Återstod bara den sista sträckan, tävlingens kortaste med på bara 2,4 kilometer. Där försvann förmodligen Niklas Häggs/Christer Carlssons chans att köra in sekunderna.

– Men vi gjorde vad vi kunde, sa Hägg.

Christer Carlssons blick när de stannade vid stallbacken för att vänta in Rudengren och Saarinen för att få slutresultatet visade tydligt att det gått fort. Men ändå inte tillräckligt.

Johan Rudengren hoppade inte bara längst i fredagskvällens jippo. Han var också snabbast i Slottssprinten och tog sin fjärde raka seger, men den första i tävlingen vid Ericsberg.

– Jag var inte riktigt vaken i morse och tappade fyra sekunder på den första sträckan. Men sedan gick det desto bättre med tre sträcksegrar, sa han samtidigt som Christer Carlsson kom fram och gav segerkramen.

En sekund skiljde till tvåan Saarinen och Hägg slutade trea.

Bakom dem gjorde flera KMK:are bra insatser på hemmavägarna. Emil Carlsson slutade femma i fyrhjulsdrivna klassen, 24 sekunder efter Rudengren, och Marcus Gerdåker blev åtta.

Bland de tvåhjulsdrivna bilarna var Fredrik Eriksson, KMK, snabbast och tog en överlägsen klassvinst – 14 sekunder före Johan Svensson från Valdemarsvik.

I ekonomiklassen, där Slottssprinten ingick i RM, blev det en femteplats för Rickard Mossberg och Johan Karlsson.

– Helt okej, vi har ju en av de motorsvagaste bilarna, sammanfattade KMK:arna. Volvobilarna körde också om RM-poäng och där blev det en tredjeplats som bästa lokala resultat för Vingåkers Lars Ohlsson och Göran Widell.

Först i mål av alla var Ludvikas Jan-Erik Eriksson med KMK:s Magnus Nilsson i kartläsarstolen.

– Vi leder ju 1300-cupen och får därför starta först. Det var inte det optimala startnumret för vi har åkt i mycket lösgrus och det har varit halt, sa Magnus Nilsson.

Men vad spelade det för roll. De vann klassen.

– Vi hann åka fjärdesträckan och det lämnades in en protest som godkändes efter att det först var sagt att de resultaten skulle strykas. Nu räknades den sträckan också och vi vann före min klubbkompis Thobias Wahlström sa Magnus Nilsson efter prisutdelningen.

Därmed drygade de ut sin ledning i cupen och Eriksson gav sin kartläsare högsta betyg.

– Det var grym läsning i dag som gjorde att jag vågade gasa.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!