16 tips: Så blir du stark mentalt i höst

Vi vänder fokuset inåt med hösten i antågande. Gunilla Wigertz, livs- och relationscoach, ger dig verktygen för att hålla knoppen i trim när det är dags att gå tillbaka till vardagen.

27 mars 2018 22:03

– Vi får inte lära oss livskunskap i skolan. Vi saknar utbildning i självkännedom och hur man uttrycker sina känslor och behov, kommunicerar med varandra och skapar en meningsfull vardag utan onödig stress.

– Men det fina är att det finns massor av verktyg för att ta reda på vad man vill och skapa harmoni och glädje i sitt liv, berättar Gunilla Wigertz.

Här kommer 16 av Gunilla Wigertz bästa tips.

Forma...dig själv:

1. Lär känna dig själv. Vilket bagage har du? Vilka värderingar och erfarenheter har du – och hur styr de dig?

2. Ta reda på vad du vill. Det kan vara svårt att veta vad man egentligen vill, men ett sätt kan vara att fråga sig vilka saker man genuint älskar att göra och vilka miljöer man älskar att vara i. Eller ännu bättre: vad älskade du att göra som barn? Kanske kan det ge dig några ledtrådar om den du är?

3. Observera dina känslor i stället för att reagera på dem. När vi reagerar riskerar vi att handla utifrån våra känslor, oavsett vad det är som triggat dem. Om vi i stället observerar vad det är som får oss att bli upprörda, kan man hinna fråga varför – och om det är något som är värt att bli upprörd över och då kan man lära sig att agera utifrån ett lugnt tillstånd.

4. Sluta skuldbelägga andra för hur du mår, det minskar makten i ditt liv. Ju mer ansvar du själv tar för dina tankar, känslor, ord och handlingar, desto mer kan du påverka.

5. Var varsam mot dig själv. Låt din inre röst vara lika snäll mot dig som om du pratade med någon du verkligen tycker om.

Trimma....livet:

6. Tänj på tankarna utefter vad du älskar att göra. Måste du jobba åtta timmar per dag när allt du vill är att vara hemma? Finns det lösningar? Behöver vi bo i hus och ständigt klaga över trädgårdsarbetet ingen av oss vill göra eller kan vi lika bra bo i lägenhet? Utvärdera vad som verkligen ger mervärde och vad som stjäl energi.

7. Reducera och minimalisera och skala bort - prioritera det som är viktigt. Ju mer man äger, desto mer måste man ta hand om (eller blir en stress att ta hand om).

8. Planera det som behövs, men ruta inte in dig. Ge dig själv möjlighet att vara spontan, om det är viktigt för dig.

9. Ha tålamod. Allt i livet behöver inte göras på samma gång; få barn, köpa hund, köpa och renovera hus, göra karriär, resa och så vidare. Ta inte på dig för mycket, utan låt var sak ha sin tid.

Balansera...dina relationer:

10. Självkännedom är a och o för bra relationer. Bli medveten om vad du känner och behöver och våga tala om det.

11. Utgå ifrån att alla människor gör sitt bästa utifrån sina givna förutsättningar. Låt dem, precis som du gjorde i punkt 10, också uttrycka sina känslor och behov – ni kan nog samarbeta oftare än vad du tror.

12. Be om vad du vill ha, men kräv det inte. Ett bra sätt att veta om något man bett om är ett "maskerat" krav, är om man blir sur när man inte får det man ber om.

13. Öka kärleken i dina relationer även när du inte får som du vill.

Bygg...meningsfulla sammanhang:

14. Ge till andra av dig själv, hjälp människor på olika sätt. Mår man dåligt, glömmer man sig själv i stunden när man hjälper andra. Att känna sig behövd ger mening.

15. Ingen behöver vara ensam om man inte vill det. Det finns massor av föreningar eller grupper där man enkelt kan engagera sig. Det gäller bara att våga.

16. Vänta inte på att andra ska ta initiativ, utan fråga själv om det du önskar till exempel den där fikastunden eller promenaden.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Hilda Djupenström