Klubbar rasar mot kommunen: "Det här är inte fair play"

Nyligen fick ett antal idrottsföreningar i staden ett mejl från Eskilstuna Kommunföretag AB.Där gavs besked om att sponsringen är avslutad och nu är det försäljning av elavtal som gäller i stället.– Jag hoppas att kommunföretagens marknadsnissar drabbats av tillfälligt solsting och att de vid närmare eftertanke gör det enda rätta – gör om, gör rätt, säger Södra FF:s ordförande Mikael Jeppe.

Allmänt2016-05-13 06:00
<p>Det var 16 föreningar i Eskilstuna som via mejl fick beskedet om att sponsringen från Kommunföretag AB var ett avslutat kapitel och i fortsättningen var det konceptet Eskilstuna-el på Eskilstuna Energi & Miljö AB som gällde.</p> <p>– Ett mejl utan dialog – vi är ett antal föreningar som sökt sponsring för ett eller två år och inte fått signaler om något annat. Det här är inte fair play – rött kort och utvisning, säger Mikael Jeppe som även är ansvarig för breddverksamheten i samorganisationen (EIS).</p> <p>– Men det är inte för sent att backa – den som är stark måste också vara snäll, som Bamse säger. Talesättet borde också gälla EEM och Kommunföretagen, fortsätter Jeppe som inte vill att föreningslivet ska ställa om och bli "säljbolag" åt kommunen.</p> <p>Sponsringen från kommunen har gett Södra FF och de andra föreningarna någonstans kring 20 000 kronor om året och det är mycket pengar för dem.</p> <p>– Så är det absolut, sponsorerna står inte på kö för oss direkt. Jag tycker att sponsorer ska kräva motprestationer, men att avsluta det här direkt och inte stegvis under några år är riktigt dålig stil, säger Jeppe.</p> <p> <strong>Vad skulle ni få in per fixat elavtal?</strong> </p> <p>– Någonstans kring 55 kronor per år, inte mycket i förhållande till insatsen då det motsvarar 300-400 elavtal. Det finns ju även fördelningspolitiska frågetecken, det är svårt att teckna elavtal om man bor i ett hyreshus eller i ett miljonprogramsområde.</p> <p>– När folk tipsar om allt vi kan göra för att få in pengar brukar jag säga: Vore det inte bättre om vi i stället kunde ägna oss åt kärnverksamheten – det vill säga att i ur och skur jobba med Eskilstunas barn och unga, fortsätter Jeppe.</p> <p>Eskilstuna Baskets klubbchef Mikael Danielsson håller med kollega Jeppe i Södra FF.</p> <p>– Vi har pratat igenom det här ordentligt och jag har även snackat med Eskilstuna Friidrott och Eskilstuna City – vi är överens om att det är ett jäkligt konstigt sätt att prioritera. Vi skulle kunna värva fyra amerikaner och gå upp i ligan för att få elitstöd, men det vill vi inte, vi satsar på bredden, säger Danielsson.</p> <p> <strong>Vad rör det sig om för pengar i ert fall?</strong> </p> <p>– 25 000 kronor och det är mycket för oss.</p> <p>– Vi jobbar ute i bostadsområden där ungdomarna har det tufft och vi försöker få dem att hålla sig borta från dumheter. Man tycker att det ska uppskattas och värdesättas mer, säger Danielsson som inte är emot en elitsatsning, men tycker att även breddidrotten ska få del av kakan.</p> <p>Pia Dahlén är kommunikationschef på Eskilstuna/Strängnäs Energi & Miljö och förklarar det nya läget.</p> <p>– Vi har en ny sponsringspolicy som innebär att all sponsring ska gå via affärsmässiga grunder. Vi har tre grupper där den första gäller elitidrottsföreningar, den andra är socialt ansvarstagande insatser och den tredje innefattar övriga föreningar inom idrott och kultur. Eskilstuna Kommunföretags styrelse fattar alla beslut när det gäller eliten medan en gemensam sponsorgrupp på fyra personer hanterar alla ansökningar i grupp två och tre, fortsätter Dahlén.</p> <p>– I Strängnäs har de haft den här modellen sedan 2011 och det har fungerat jättebra, intygar Dahlén.</p> <p> <strong>Vad säger du till föreningar som känner sig som säljbolag av el åt kommunen?</strong> </p> <p>– De ska inte sälja elavtal, de ska kommunicera ut möjligheten att teckna elavtal till sina medlemmar.</p> <p>– Redan nu har 36 föreningar gått med i Eskilstuna-el och det är dubbelt så många som de föreningar som blivit sponsrade tidigare. Det här blir en rättvisare fördelning av den allmänna föreningssponsringen och alla får samma förutsättningar, säger Dahlén.</p>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!