Björnfot blir miljöchef när Motorparken anställer

GTR Motorpark anställer en miljöchef. Jobbet har gått till Jörgen Björnfot som bland annat ska syssla med återvinningsarbete av schaktmassor.

Johan Heggblad (till vänster) och den nye miljöchefen Jörgen Björnfot gör tummen upp.

Johan Heggblad (till vänster) och den nye miljöchefen Jörgen Björnfot gör tummen upp.

Foto: GTR Motorpark

Sport2020-04-30 09:02

Anställningen av Björnfot är den första GTR Motorpark gör.

– Det skickar väldigt starka signaler och visar tydligt att vi vill värna dagens och framtidens kunder utifrån ett miljöperspektiv och kunna bemöta dem på alla nivåer, säger Björnfot i ett pressmedelande.

– Jörgen är otroligt kompetent och blir en betydande resurs inte bara för oss på GTR Motorpark utan för motorsporten generellt i Sverige. Hos oss ska han jobba vidare med våra miljöfrågor. Den ena delen är givetvis återvinningen av schaktmassor. Den andra är de miljöfrågor som motorsporten alltid fightas med, säger Johan Heggblad på Greenvalley Track Resort AB (företaget som driver GTR Motorpark).

Åren 2007-2013 var Björnfot affärsområdeschef för återvinning och biogas på Eskilstuna Energi och Miljö. Där var han bland annat med och tog fram det numera världsberömda optiska färgsorteringssystem för hushållsavfall som gav Eskilstuna utmärkelsen Årets Återvinningskommun i Sverige 2011.

Efter några år med andra typer av jobb återvände Björnfot till avfallsbranschen då han 2018 började på Suez Recycling AB.

– Jag blev anställd för att utveckla affärsområdet där man tar hand om och återvinner schaktmassor, berättar Björnfot vars motorsportintresse och nyfikenhet tog honom till GTR Motorpark för att se vad Heggblad höll på med där. 

Efter kartläggning av området och klartecken av miljöförvaltningen på Eskilstuna kommun drog verksamheten drog igång våren 2019. 

Sedan dess har bland annat Trafikverket och NCC anlitat GTR Motorpark för en hållbar och miljösäker hantering av sina schaktmassor – miljömässigt bättre än om materialet skulle ha körts till en deponi. Närmare 150.000 ton miljötestade och godkända schaktmassor har hittills rullat genom grindarna till motorparken. Varje lass har genererat pengar och materialet har använts i konstruktionen av anläggningen.

– En vinn-vinn-situation. Alla tjänar på den här hanteringen – vi, våra kunder och, inte minst, miljön, konstaterar Heggblad.

– 2019 ökade vi vår omsättning från 1,7 till tio miljoner kronor. Alla våra pengar tjänar vi genom att vara miljömedvetna och det är tack vara de pengarna vi kan fortsätta bygga grunden till anläggningen.

För den som inte vet ska GTR Motorpark, granne med Motorstadion där speedwaylaget Smederna huserar, bli en multianläggning med många olika verksamheter. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!