28-årige Madsen kommer in i Elitserien med snittet 1,682, lägre än Laguta och därför passar han in i alla tänkbara startsjuor för Eskilstunalaget. Han blir därmed dansk nummer tre efter Michael Jepsen Jensen och Mikkel Michelsen som redan finns i truppen.
Att Madsen har hög kapacitet har han i år inte minst bevisat i Polen. Där ligger han fyra i högsta seriens snittliga med 2,235 poäng per framträdande. Han har vunnit 29 av sina 68 heat och bara varit sist i tre av dem.
På andra håll har Leon Madsen inte imponerat lika mycket. Hemma i Danmark har körningen hackat mer och i EM har han på tre deltävlingar fått nöja sig med 13 poäng (5+3+5). Som jämförelse leder nye lagkamraten Andzejs Lebedevs på 38.
‒Om Madsen varit i det absoluta toppskiktet skulle han nog redan ha varit kontrakterad av något svenskt lag. Men han vann till exempel polska förarmästerskapet i måndags och vi tar ju inte in honom för att han ska åka som reserv. Han har potential att vara med och avgöra matcher i heat 15, anser Jerker Eriksson.
Om allt pappersarbete hinner bli klart är Leon Madsen aktuell för debut i sista seriematchen mot Rospiggarna och därefter väntar med stor sannolikhet kvartsfinal för Eskilstunalaget.
När dansken drar på sig smedvästen för första gången kan han dessutom vara nybliven VM-förare. På lördagen kör han nämligen kvalfinalen GP Challenge i Togliatti. Där har Smederna även med Matej Zagar och Michael Jepsen Jensen i startfältet.