Under helgen kördes en streetrace-tävling i Strängnäs.
Sträckan som användes var Fjädervägen vid Gorsingeberget och på bilder i sociala medier syns ett hundratal människor som följde eventet.
Tidningen har försökt komma i kontakt med flera personer som varit en del av tävlingarna, men de allra flesta har avböjt från att prata med media. En uppgiftslämnare säger dock i en enda kommentar:
– Det här är väldigt noggrant uppstyrt och det är inte ofta polisen vet om vad vi håller på med eller när det körs.
Det är inte heller första gången det arrangerats illegala streetrace på sträckan vid Gorsingeberget. Även från tidigare i somras finns det bilder och klipp på race som körts inför ett hundratal åskådare på samma sträcka.
Även raksträckan vid Kjula logistikpark, intill E20, används ofta för streetrace och polisen ser allvarligt på situationen.
– Trafiken är ett sätt att transportera sig, det är ingen lekstuga. Och många av de som sysslar med det här överskattar sin egen förmåga som chaufför och utsätter andra bilister och trafikanter för en stor fara. Vi vill inte att någon ska skada sig eller dö i trafiken, men när folk beter sig på det här sättet ökar den risken avsevärt, det förstår vem som helst. Det här är ett stort problem som vi ser väldigt allvarligt på, säger Björn Thunblad, trafikpolis i Eskilstuna och Strängnäs.
De illegala tävlingarna arrangeras i allt större utsträckning under sommarperioden, men informationen om loppen är svårnådd för polisen som i stället vädjar om tips från allmänheten.
– När de här racen sker så är arrangörerna väldigt duktiga på att inte tala om var de är. Så när racen poppar upp är de svåra att förutse och ibland sker det utan att vi upptäcker det. Arrangörerna för de här loppen måste ta sig en tankeställare och sluta arrangera sådana här dumheter. De måste tänka själva vilken fara de utsätter sig själva och andra för. Motorintresse är bra, det förenar folk. Men jag hade önskat att de flyttat verksamheten till en riktig motorbana i stället, säger Björn Thunblad.
Enligt polisens kartläggning har arrangörerna till racen ofta spejare ute vid intilliggande vägar för att varna om en polispatrull är på ingång. Därför kan arrangörerna själva upplösa träffen innan polisen hinner fram och kan göra det.
– Men vi vill ju inte åka dit för att jäklas med någon. Vi vill åka dit för att föra en dialog med de på platsen och lyfta de här frågorna om vad som kan hända med sådana här race. Vi står inte i något bakhåll för att ta upp en massa anmälningar, utan vi vill förhindra att något sker. Däremot gör vi ju rapporteringar om vi ser brister på fordon precis som överallt annars i trafiken.
Brotten streetrace-förarna huvudsakligen gör sig skyldiga till är fortkörning samt onödig och störande körning, enligt Björn Thunblad.
– Men en del av fordonen som håller på med den här typen av streetracing ändrar också originalutförandet av bilen och vässar till dem eller trimmar dem. Kanske med större turbo i motorn eller att man byter hjulinställning vilket gör att den nya modifikationen av bilen inte blir registreringsbesiktad. Och när vi märker att det är race som pågår försöker vi upplösa det. Och det vi kan göra på platsen är en flygande besiktning av bilarna samt att upprätta hastighetskontroller.