Bilsportens konståkningsklass på Gröndal

Drifting är en gren inom bilsporten med Japan som föregångsland. Här handlar det främst om bilkontroll, att man följer instruktioner och bedömningspunkter.
Som konståkning skulle man kunna säga. Samtidigt med hög fart upp emot 200 km/h.
I lördags hölls tredje deltävlingen av sex i Swedish powerdrift series 2012 arrangerat av Gröndal MSK.

Bilsport2012-07-03 11:58

Runt 35 bilar och förare fanns på plats i Gröndal för att köra under dagen. Antingen ensam bil på banan eller upp till fem bilar. När man är fler på banan bedöms man hur man håller avståndet till den framför och det finns också moment där man ska köra precis likadant som bilen framför.

- Ingångshastigheten i en kurva, vinkeln på bilen när man sladdar och att man följer de olika punkterna längs banan där olika moment ska ske, ingår också i bedömningen.

Det berättar Mikael Svensson, Team Swedrift från Åby utanför Norrköping, som körde en Nissan 200 SX i lördags. Han har tävlat i sju år, både i USA och Japan, och tycker det är roligt att det nu kommit en så bra serie som denna till Sverige. En serie som också kämpar för att få SM-status.

De två första deltävlingarna i Swedish powerdrift series 2012 hölls i Malmby i Strängnäs, respektive på Mantorp. Deltävling fyra, fem och sex blir i Tierp, Gröndal (25 augusti) och Mantorp igen.

Dina bästa tävlingar under dina sju år?

- Jag har kommit 3:e respektive 5:a i Nordic drifting series, fortsätter Mikael Svensson. Nu är jag 42 år och har familj, men fighten på banan och att kunna göra något mer med bilen är det som är kul med sporten. Det är som konståkning skulle man kunna säga.

Vi träffar även lokale föraren Henrik Carlsson, Eskilstuna, som ingår i Team MDS, Team Mad Drifting Skillz, tillsammans med Jani Tauriainen, Johan Bard och Conny Jensen.

Varför kör du?

- För att det är kul helt enkelt. När man sitter där bakom ratten rinner allt av en . . . Tävlingsmomentet är inte det viktigaste för mig.

Henrik Carlsson är 34 år, har två barn, sambo, villa, Volvo och katt som han uttrycker det och jobbar som bilmekaniker. Han körde i lördags sin Nissan Skyline R32.

- Jag körde streetrece tidigare, men började med drifting 2003. Sporten hade ett uppsving 2005-2007, sen avtog det, men nu har intresset kommit tillbaka igen.

- Det är bra, för det är ett sätt att få bort bilarna från gatan . . . Här får man köra lagligt.

Resultat Gröndal 30/6:

ProRace:

1. 2 Johan Halvarsson

3. 16 David Skogsby

3. 5 Tokan Bielkelof

Street Adv:

1.24 Johan Andersson

2. 1 Emelie Danielsson

3. 3 Fredrik löfman

Vill du veta mer? www.spdseries.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om