I ett pressmedelande som skickades ut nyligen står det bland annat: "GTR Motorpark blir grönare, skönare och tystare – slutar med sporten drifting".
Ett beslut som inte tagits emot väl. På Facebook är besvikelsen och irritationen stor bland driftinganhängare från hela landet.
Varför har ni tagit det här beslutet?
– Du vet ju hur reaktionerna har varit runt omkring här under alla tider när det gäller den verksamheten. Det som varit under en lång tid är att vi får olika försiktighetsmått från miljökontoret, olika beslut därifrån betyder att det vi får göra när det gäller drifting minskas hela tiden, säger Johan Heggblad som är motorparkens grundare.
– Det som gör att det inte funkar längre är ett beslut som kom 2019 där man ändrar förutsättningen helt. Vi har alltid hållit oss inom de regler vi fått men nu tar man udden av alltihop. Man begränsar vår verksamhet så att driftingen bara får ske med två bilar i taget och tre varv. När man gjort det ska det vara tyst i fem minuter. När den förutsättningen kommer försvinner möjligheten att kunna bedriva drifting som sport och då är det bara att lägga ner. Tävlingsmomentet passar liksom inte in i den modellen.
Klagomål på ljud men även lukt och gummirök som stör närboende och speedwaybanan, där Smederna huserar, intill finns med som grund till beslutet.
Heggblad fortsätter:
– Det är lite synd på en motorsportanläggning att man inte kan få bedriva den här typen av sport men miljökontoret vill ha det på det här sättet och då får vi rätta oss efter det. Det man ska tänka på är att vi inte gjort något här ute på ganska lång tid. De flesta försvinner in i coronavärlden, det har inte funnits så mycket verksamhet under två år, så man har kanske inte riktigt tänkt på det här. Kanske hade man en förhoppning om att det skulle hoppa igång igen.
Hade ni väntar er att det skulle bli så starka reaktioner?
– Jag vet inte vad jag ska svara på den frågan. Jag tycker ju själv att det är jättetråkigt att en sport som jag har brunnit för jättemycket och där möjligheten att ta hand om motorburen ungdom här ute försvinner. Reaktionerna som kommer nu är väl egentligen en bekräftelse på att vi höll på med någonting som var ganska bra. Sen tar det sig kanske den formen av uttryck som är lite enkel, säger Johan Heggblad och fortsätter:
– Jag har verkligen stått på barrikaden för allt som har med sporten drifting att göra. Det är bara så synd att en bana i världsklass inte kan användas till sporten längre. Min approach på det här har alltid varit ett mycket större perspektiv där nyttan av att få ungdomar att vara här i stället för att vara ute på stan. Det tycker jag är smartare, man får tag i dem och man har koll på dem. Det är de klassiska argumenten för att ge ungdomar något vettigt att hålla på med. Jag tycker det är riktigt synd att kommunen inte kan se de här fördelarna, i stället fortsätter man envist med lite stuprörstänk och begränsar och begränsar tills man får bort verksamheten.
Samtidigt står miljön i fokus och hela motorsportvärlden är på väg in i en ny era.
– Förändring skapar ju alltid oro, det spelar ingen roll vad vi håller på med. När vi nu satsar på ett miljöinriktat perspektiv är det naivt att tro att alla tycker det är bra. Vi tror ju på att det är framtiden och ska anläggningen överleva behöver vi hitta fokus som fungerar att argumentera för. Att bygga anläggningen miljömässigt smart har vi fått väldigt gott gehör för. Att folk sedan är irriterade på vad jag håller på med har det varit i hur många år som helst.
Vad vill du säga till alla som är väldigt upprörda efter det här beslutet?
– Jag har varit lika upprörd som dom men jag var det för kanske ett par år sedan. Jag får bara inse att min målbild med satsning på ungdomsverksamhet och annat här ute går om intet. Jag får inget gehör och den frustrationen har funnits länge, vi byggde ändå banan 2008 och det är ett tag sedan. Driftingverksamheten kom igång lite senare men det har alltid funnits en ambition att få hit ungdomen. Drifting är en fantastisk sport och en sevärd aktivitet. Det är ju en actionsport likt speedway och annat som är snabbt. Det är synd att vi inte kan få hålla på med den typen av verksamhet här ute, säger Johan Heggblad.
– Det här motorsportområdet som vi är en del av är något som Eskilstuna kommun, redan i mitten på sjuttiotalet, bestämt att "här ska motorsport bedrivas". I den sista översiktsplanen, som är framtagen i slutet av förra året, fortsätter man säga samma sak. Då ligger det på miljökontoret att informera närboende och grannar att det här är ett område, en så kallad bullerzon, där man faktiskt får acceptera att det låter. Det är samma sak runt Kjula flygplats till exempel. Om man då väljer att "pinpointa" en idrott som vi håller på med här ute blir det så här. Jag är kanske lite lätt och enkel att ha som måltavla och det är väl lite det vi läser i kommentarerna. Men verkligheten är att vi fått en begränsning som gör att det är omöjligt att hålla på med verksamheten.
Fotnot: Kortfattat är drifting en bedömningssport där förarna kör sina bilar och gör kontrollerade sladdar i sidled på en asfalterad bana.