Redan dagen innan tävlingen på Mantorp Park fanns Henric och hans team på plats för att köra tester och se till att allt var perfekt inför tävlingsdagen som innebar ett kval och två heat.
Närmast honom jobbar teamledaren/ingenjören Marcus Fasth och hans mekaniker Jesper Blomgren. På tävlingsdagen var det uppstigning vid 07.15 och frukost i form av lite ägg och havregrynsgröt. Som uppladdning vill han helst vara i fred och ta det lugnt.
– Jag tycker om att få sova lite precis innan jag ska köra och inte mingla runt så mycket som andra kanske gör. Teamet gör ett så pass bra jobb att jag vet att när jag vaknar är det i princip bara att sätta sig i bilen och försöka köra så snabbt som möjligt helt enkelt, säger Henric.
Och snabbt kan han åka. Henric leder mästerskapet i Clio Cup stabilt och har även gjort bra resultat ute i Europa. Senast var han i Belgien och kammade hem pole position när han övertygade i kvalet. I de två heaten blev han tvåa och trea, överraskande bra.
– Det var jag riktigt nöjd med, speciellt att jag klarade av att ta pole position. Nu är jag verkligen sugen på att fortsätta köra de europeiska tävlingarna, säger han.
Ni kanske har sett någon gång att bilarna inför varje lopp nästan kör slalom runt på banan och undrat varför? Det är helt enkelt för att värma däcken så de ska få så pass bra grepp som möjligt.
– Tror att däcken ska vara 90-100 grader varma, säger Skoog.
Efter varje heat och kval måste sedan de tre bäst placerade bilarna genomgå en besiktning, nästan som en dopingkontroll. I Clio Cup åker alla med exakt likadana bilar med samma förutsättningar vilket gör att det verkligen är den bästa föraren som vinner.
Tävlingarna avlöser varandra för Henric och hans team just nu och det är en stor apparat att köra runt. Det är ett sammansvetsat team där alla vet vad de ska göra och litar fullt på varandra.
– Egentligen direkt efter en tävling böjar man tänka på nästa. Det är massor med grejer som ska fixas med bilen, berättar Skoog.
Trots att han leder mästerskapet och länge varit en stor talang är det kanske nu hans racingkarriär börjar på riktigt allvar tack vare att han tog studenten nyligen.
Hur har det varit att kombinera skolan med körandet?
– Det har gått ganska bra ändå tycker jag. Lärarna har varit väldigt förstående, men det är klart att jag varit borta en del, säger han.
Och nu blir det full satsning?
– Jag vill verkligen ge detta en ärlig chans nu. Vill jag leva på sporten måste jag nog ut i Europa senare och kanske köra GT3. Från Clio Cup är det kanske ett naturligt steg att gå till STCC först men då blir man låst till Sverige. Vi får se helt enkelt hur det blir efter den här säsongen, säger Henric.
Nu är dock fokus på att försöka behålla den fina ledning han lyckats köra sig till i Clio Cup och samtidigt vara med i de europeiska tävlingarna. Nästa äventyr utanför Sveriges gränser blir Nürburgring i Tyskland.
Är du rädd någon gång?
– Nej, säkerheten är bra i de här bilarna och på banan vill alla framåt och lika fort. Då gäller det bara att vara snabbast, säger han med ett leende.
Med andra ord. Henric Skoog, det är verkligen ett namn att lägga på minnet.