Tävlingsorganisationen i årets rally har redan fått lovord för att man skött omorganisationen med allt vad det innebär på bästa sätt.
1974 ställdes rallyt in på grund av oljekrisen och 1990 stoppade mildväder tävlingen. Hotet om att tvingas ställa in fanns även 2016 men man löste det hela med attmprecis som i år stryka några sträckor.
Nu ska världseliten ta sig igenom 18 mil specialsträckor under tre dagar. Totalt har 55 ekipage anmält sig, ingen svensk i huvudklassen men i underklassen WRC 2 samt i junior-VM hittar vi intressanta namn att hålla koll på under helgen.
Charlottenbergs Pontus Tidemand som rattar en Skoda är en av dessa.
– Det kommer gå ruggigt fort, säger Pontus inför starten på torsdag.
Han ska slåss mot bland andra Oliver Solberg och Johan Kristoffersson från Arvika samt finska undret Emil Lindholm. I JVM finns även fjolårets VM-tvåa, Tom Kristensson från Hörby, som vann svenska deltävlingen. Här kommer också Noras Pontus Lönnström som även han satsar på en hel JVM-säsong. Dennis Rådström från Torsby kör hemmatävlingen men satsar på EM 2020. Det enda helkvinnliga ekipaget är brittiskan Catie Munnings med Norrköpings Ida Lidebjer Granberg vid noterna. I söndags testade de att skriva noter ihop men annars är samarbetet helt färskt.
– Vi har aldrig suttit i en tävlingsbil ihop, så vi har bara bestämt den här tävlingen, sen får vi se om vi fortsätter samarbetet, säger Ida som ser fram emot sitt tredje Svenska rallyt.
I VM-toppen hittar vi de vanliga fartfantomerna, Belgaren i Hyundai, Thierry Neuville vann 2018 och senast i Monte Carlo och leder därmed VM och går ut som första bil. Om det är bra eller dåligt återstår att se. Sebastien Ogier i Toyota blev tvåa i Monte Carlo och har vunnit förr i Sverige.
– Jag älskar Rally Sweden, helt magiskt. Att köra på de här vägarna är speciellt, jag hoppas jag kan göra bra ifrån mig igen, har haft lite svårare de senaste åren, men då har jag startat först, säger Ogier.
Walesaren Elfyn Evans också han i Toyota fick fin fart i Monte och väntas vara en av topparna i mål. Ott Tänak som till i år är teamkamrat med Neuville kraschade kraftfullt senast och vill säkert vinna i Sverige likt 2019. Vägarna har inte allt för mycket snö och is men dom är väl frusna vilket brukar betyda att det blir ett snabbt rally.