Succétävling – och Robert kom ihåg hur man gjorde

Den gångna helgen var det premiärdags i Ekebygropen. Efteråt fick Eskilstuna MK massor av beröm. Dessutom fick publiken se en lokal vinnare i form av Robert Eriksson i par med Jonna Olson.

Eskilstuna MK:s svenska mästare från 2009 Robert Eriksson med Jonna Olson som bisittare vann den trimmade tvåhjulsdrivna klassen i sin Renault Clio R3.

Eskilstuna MK:s svenska mästare från 2009 Robert Eriksson med Jonna Olson som bisittare vann den trimmade tvåhjulsdrivna klassen i sin Renault Clio R3.

Foto: Pierre Skytt

Bilsport2024-04-15 08:37

Deltagarna öste beröm över Eskilstuna Motorklubb för sin inledande sprintcups deltävling Aprilsprinten. Rallydagen inleddes med en regnskur och uppfriskande vindar som sedan övergick i solsken.

Att Katrineholms MK:s Ulf Pettersson med sonen Charlie i högerstolen var snabbaste ekipage för dagen i sin Ford Fiesta R5 var ingen självklarhet då konkurrenterna flåsade Ulf i nacken.

Bara 1,4 sekunder bakom Ulf slutade SMK Lindes Kim Nydén med Jonas Sandin vid sin sida. Trea blev hemmaföraren Pontus Florin med Filip Ekvall i Mitsubishi. Ett roligt inslag är att klassiska back- och sprintcupen körde i Eskilstuna. Man lockade 20 talet deltagare med bilar som uppskattades av den stora publiken. En av dessa var Norbergs MC:s Hans-Åke Söderqvist i sin hundkoja.

– Man känner sig alltid så välkommen av Eskilstuna motorklubb, aldrig några problem om man har några frågor eller önskemål, Elin, Kjell och Susanne, ja alla man har att göra med är enkla och bra, säger Hans-Åke.

Vinnare i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen blev EMK:s Robert Eriksson med Jonna Olson i Renault på hemmaplan. Inte sedan förra grussäsongen har Robert rattat.

– Det var så längesen att jag sa till Jonna innan start att jag vet inte om jag kommer ihåg hur man gör, säger han med ett skratt.

Men tydligen satt det i ryggmärgen?

– Jo, det verkar så, det var roligt att allt fungerade som det skulle. Det var en fin slinga som var lättkörd, vilket visade sig när tiderna blev så jämna som de var, säger svenska mästaren från 2009.

Robert fick en marginal till tvåan Janne Pettersson från SMK Nyköping på bara 0,6 sekunder. Bland C-förarna för trimmade bilar kom svenska mästaren i Rallycross Oskar Hellström in som trea med EMK:s Robert Andersson som bisittare i den Volvo 940 Robert ska ratta senare under säsongen. Oron innan start att banan inte skulle hålla måttet var obefogad. När 140 deltagare kör samma slinga tre gånger blir det en del spår. Men i stort sett alla tyckte banan höll fint.

– Riktigt fin bana, följsammare än den brukar vara, man fick ett fint flyt i körningen, tycker Kolsvas Hannah Jakobsson som slutade sjua i fyrhjulsdrivna klassen.

Det var de äldsta bilarna som tyckte det blev lite dåligt mot slutet. EMK jobbade stenhårt med banan och fick till ett fint arrangemang på den lilla yta Ekebygropen ändå är.

undefined
Håkan Örnerdal med Mats Hermansson från Norrköping i Renault R8 Gordini tyckte om EMKs arrangemang.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!