Nu är det bara dagar kvar tills valet avgörs. Under valveckans slutspurt har Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs tidning tittat närmare på hur partierna lokalt gör för att nå dig med sina budskap på Facebook – mer exakt vilka inlägg de betalat för att du ska se.
Ett exempel är Socialdemokraterna i Eskilstunas valfilm som publicerades på Facebook den 13 augusti. I skrivande stund har filmen 63 000 visningar, 150 delningar och 100 kommentarer.
Den är ett av alla inlägg som de lokala partierna betalat för att få spridning på.
– Det är inga fasta kostnader utan man väljer själv per inlägg hur mycket man vill lägga. Det är lite strategi hur mycket vi lägger per inlägg så några exakta summor vill vi inte gå ut med, säger Erik Unnerdal, politisk sekreterare på Socialdemokraterna i Eskilstuna.
I sin policy för marknadsföring i sociala medier skriver Socialdemokraterna centralt att de använder sig av riktad annonsering:
"Genom riktad annonsering kan vi nå ut med olika delar av vår politik till olika personer, beroende på vad vi bedömer är relevant för dem. Det innebär exempelvis att vi visar annonser om barnbidrag till en målgrupp som kan tänkas ha barn."
– Vi använder oss av målgruppstänk även om vi inte gör det som en superproffsig reklamfirma. Det handlar mest om att få mest pang för pengarna. Vi har ändå en begränsad budget och har vi exempelvis ett budskap som vi vill ska gå ut till ungdomar så kör vi med åldersmålgrupp på den, säger Erik Unnerdal och fortsätter:
– Jag har sett att andra partier kör mycket på intressen men lokalt är det svårare att göra det eftersom målgruppen då blir så himla liten i regel. Ibland har vi varit geografiska om vi har en sakfråga som bara rör Torshälla till exempel.
EXEMPEL PÅ SPONSRADE INLÄGG FRÅN PARTIERNA I ESKILSTUNA
En grupp som partierna vill nå med sina inlägg är förstagångsväljarna. Både hos Socialdemokraterna och hos Vänsterpartiet i Eskilstuna syns sponsrade inlägg som riktar sig just mot förstagångsväljare.
Johan Sandberg är valombudsman på Vänsterpartiet i Eskilstuna:
– Vi har sponsrat en hel del inlägg och vi försöker målgruppsstyra dem mot våra potentiella väljare. Vi har exempelvis gjort en film med vårt förstanamn Maria Chergui och den har vi sponsrat för att rikta den till människor som gillar rättvisa och jämlikhet.
Ser ni någon nackdel med att ni kanske bara når de redan frälsta?
– Absolut, det är lite som att tala för den egna församlingen. Vi försöker ändå hitta sätt att nå utanför den genom att exempelvis rikta mer mot LO-medlemmar eller de som gillar fackförbund på Facebook. De är kanske traditionellt mer socialdemokratiska.
Vi har sponsrat en hel del inlägg och vi försöker målgruppsstyra dem mot våra potentiella väljare.
Johan Sandberg, valombudsman Vänsterpartiet i Eskilstuna
Nu under slutspurten är fler sponsrade inlägg planerade:
– Vi har några till inlägg på gång. Och det är för att försöka vinna över de sista väljarna som står och velar mellan oss och något annat parti.
Johan Sandberg ser flera fördelar med att kunna använda sig av sponsrade inlägg:
– Jag tror att vår totala reklambudget hamnar runt 50 000 kronor. Och i år fokuserar vi mycket mer på sociala medier än vad vi har gjort tidigare år. Just för oss lite mindre partier, vi har inte samma ekonomiska muskler som de absolut största, är det skönt att vi nu har ett nytt verktyg där vi ändå konkurrerar på ungefär lika villkor.
Ett annat exempel på hur ett parti kan göra för att nå ut med en lokal fråga och rikta sig till den som berörs syns hos Liberalerna Eskilstuna. I ett sponsrat inlägg skriver de om att de vill bygga ut Mesta skola.
EXEMPEL PÅ SPONSRADE INLÄGG FRÅN PARTIERNA I STRÄNGNÄS
Annat som kännetecknar de inlägg partierna lokalt väljer att betala för att få spridning på är när riksdagsledamöter eller andra framträdande personer för partiet kommer på besök. Men än mer populärt är att presentera sina fullmäktigekandidater. Exempelvis är i princip samtliga sponsrade inlägg hos Liberalerna i Strängnäs kommun presentationer av politikerna. Likadant gör Miljöpartiet i Flen.
Vi har valt att ha ålder 18-65 samt en radie av cirka tre mil.
Anna Jernemalm, gruppledare för Kristdemokraterna i Flen
Kristdemokraterna i Flen har med sina nio inlägg i särklass flest sponsrade inlägg i Flen. Inläggen presenterar partiets kandidater men rör även att förbättra tillgången till Hammarvallen samt hur centrum ska göras mysigt.
– Vi jobbar rätt enkelt med sponsring. Det som partiet lokalt sponsrar är våra inlägg med vårt lokala budskap och inlägg vi anser har ett bra budskap. Vi har valt att ha ålder 18-65 samt en radie av cirka tre mil. Privat sponsring av sin egen kandidatur får man betala själv, skriver Anna Jernemalm, gruppledare för Kristdemokraterna i Flen i ett svar till tidningen.
EXEMPEL PÅ SPONSRADE INLÄGG FRÅN PARTIERNA I FLEN
Det finns partier som väljer att framhålla sig själv genom att visa gränsen mot andra.
Exempelvis har Vänsterpartiet gjort animerade boxningsfilmer om hur Socialdemokraterna och Moderaterna slåss i samma ringhörna. Lokala filmer finns för både Eskilstuna och Strängnäs där Vänsterpartiet beskriver sig ta fajten.
Sverigedemokraterna i Strängnäs riktar i sina inlägg kritik mot Socialdemokraterna som man menar smutskastar partiets politik. I ett av inläggen görs en lokal lek med ord när de skriver "Nu tar vi bort (S) från Åker(s)".
Flest utropstecken och versaler syns när Sverigedemokraterna Flen riktar kritik mot Socialdemokraterna i sitt sponsrade inlägg. Där beskrivs att sossar brukar hitta på och ljuga. Och att Socialdemokraterna gjort utskick om att SD är för marknadshyror. "VI ÄR EMOT!!!!" skriver Sverigedemokraterna Flen.
Vänsterpartiet i Strängnäs har i skrivande stund flest sponsrade inlägg med sina elva. Det finns även partier lokalt som inte har några sponsrade inlägg alls. Men längst ifrån att arbeta med sponsrade inlägg står antagligen Moderaterna i Flen som inte har någon Facebooksida.
– Vi använder inte sponsrade inlägg på Facebook. Vi har för närvarande stängt ner vår sida och använder oss utav våra privata kanaler tillsvidare för att sprida vårt budskap, skriver Emma Dahlin, gruppledare för Moderaterna i Flen, i en kommentar till tidningen.