Resevaruhuset gick i konkurs i juli, men enligt Eskilstuna Logistik och Etablerings vd David Hofmann har det ingenting med det att göra.
‒Avsiktsförklaringen var tidsatt till sista juni. Nu var det en naturlig del att gå vidare med det här som vi kallar för ett konsortium. Vi har en mycket spännande dialog, säger han.
Han kan dock inte säga vad för bolag som ingår i konsortiet.
‒Jag kan inte säga några namn. Men det är bolag med stark ekonomi. Så mycket kan jag säga.
När tror du att ni kan närma er en lösning?
‒Vi hoppas att det sker under hösten. Men jag vågar inte säga något datum. Vi kommer jobba intensivt med detta. Vi har all anledning att återkomma med fakta framöver.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S):
‒Som jag ser det är det positivt att man jobbar på. Det handlar om etableringspolitik i stort. Ibland hittar man varandra och ibland gör man det inte. Sedan handlar det alltid om de som ska investera har muskler att fullfölja och det får de som visar intresse svara för. Det är alltid ett visst risktagande.
I ett uttalande i maj 2016 sa du att Eskilstuna flygplats "kan spöa Skavsta med hästlängder". Hur ser du på det uttalandet i dag?
‒Om man sätter in det där i sitt rätta sammanhang handlar det om att rent potentiellt så skulle det gå att järnvägsansluta Eskilstunas flygplats betydligt snabbare än det kommer ta att få Ostlänken klar till Skavsta. Det är bara den saken det handlar om.
‒I övrigt är det en fråga om hur många regionala flygplatser vi behöver ha runt Arlanda. Och vi ser det som att Eskilstuna flygplats skulle kunna spela en roll i det. Men vi ser ingen konkurrenssituation med Skavsta, utan flygplatserna skulle kunna komplettera varandra i ett sådant system.
Men är det möjligt?
‒Det som görs är en kapacitetsutbredning på Svealandsbanan just nu. Den behöver förstärkas i stort och behöver få bättre kommunikationer överlag. Oaktat vad som händer i logistikparken. Strängnäs har två tågstopp, ett centralt och ett i Läggesta, och det är ganska många tågstopp per invånare. Nyköping diskuterar också hur många tågstopp som ska finnas där. På samma sätt ser vi att ett tågstopp vid logistikparken, som kommer innehålla flera tusen arbetsplatser, inte är orimligt. Det jobbar vi för. Och får vi till det stärker det också flygplatsens konkurrenskraft.