Smedduon Tony Olsson och Magnus Zetterström hade vänt underläge 39–36 till ledning 41–40 inför sista heatet. Men väl där kunde hemmaförarna Mark Loram och Ronnie Correy ta en fyrtvåa mot Billy Hamill och Peter Nahlin.
Efter matchen var det mesta som vanligt även om det förstås var en viss besvikelse i smedlägret när förare, lagledare, styrelsefolk och några supportrar tog sig till flygplatsen i Visby där de tre flygplanen, som tagit dem dit, väntade.
Smederna hade hyrt två av planen, där förare och lagledning åkte, som återvände till Kjula utan problem. De som flög i det tredje planet, som var tvåmotorigt av typen Piper PA-34- 220T (Seneca) med registreringsbeteckning SE-IXS och som lyfte från Gotland 21.55, hade ordnat sin resa på egen hand. Tanken var att planet skulle ta sig till Eskilstuna-Kjula med Västerås-Hässlö som alternativ.
Förutom piloten fanns fem passagerare ombord, alla med ett stort smedhjärta.
Ganska kort efter start började det som skulle bli en mardröm. Piloten meddelade flera gånger att han hade problem med belysningen inne i planet. Enligt Statens haverikommisions slutrapport hade föraren även stora navigeringssvårigheter och kursen justerades vid ett flertal tillfällen. Detta förlängde resan avsevärt vilket gjorde att flygplanet, klockan 23.40, på grund av bränslebrist havererade i ett mindre skogsområde sex kilometer utanför flygplatsen i Västerås.
Flera träd var avslagna och flygplanet kraftigt demolerat. Vänster vingspets hade tillsammans med andra delar slitits loss från planet innan det kraschade.
Fyra av personerna ombord omkom omedelbart och två överlevde mirakulöst. Efter drygt två timmars letande av en stor räddningsstyrka hittades planet och de två överlevande. Utanför planet stod den ene rejält nedkyld på grund av det kraftiga regnvädret som rådde på platsen och den andre satt fastklämd i vraket. Båda omhändertogs och transporterades med helikopter till Västerås Centrallasarett.
– Det är ofattbart, ett verkligt under att någon överlevde. Under mina år har jag aldrig varit med om att någon klarat sig levande från en så allvarlig flygolycka, sa Curt Åberg som var överläkare på lasarettets kirurgmottagning till tidningen då.
Vid den tekniska undersökningen av flygplanet och dess motorer framkom ingenting som tydde på något tekniskt fel före haveriet.
"Skador på flygplanet och träd tydde på att det vridits i horisontalplanet ca 180° innan det slog i marken. Vingarna var avslitna och flygplanskroppen var knäckt framför de bakersta passagerarstolarna. Vänster motor hade separerat från vingen och låg ca 10 meter från övriga flygplansvraket. Båda motorernas bränslesystem var tömda på bränsle", står det i haverikommissionens rapport.
Där står det också: "Haveriet orsakades av motorstopp till följd av bränslebrist. Bränslebristen berodde på att föraren trots att flygningen förlängdes till följd av navigeringsproblem inte mellanlandade för tankning och inte meddelade bränslebristen i tid till flygtrafikledningen. Förarens begränsade flygerfarenhet totalt och på flygplanstypen har främst bidragit till haveriet".
Dagen efter kraschen höll Smederna en presskonferens, som leddes av lagledaren Ingvar Ånstad som till vardags arbetade som polis. Med fanns också bland andra dåvarande ordföranden Rolf "Julle" Carlsson och Magnus Zetterström.
"Zorro" minns händelsen väl.
– Det var tragiskt och jag trodde inte det var sant, att ett plan störtar på väg hem från ett idrottsevenemang. Det var otäckt att få reda på det och sedan läsa om det, säger Magnus.
– Att klara att överleva i det lilla planet är helt sjukt. Det målas upp som en film, det var mörkt och regnet öste ner ... det måste ha varit oerhört otäckt för de som klarade sig.
Magnus följde inte med något av planen hem. Han tog båten dagen efter i stället, precis som "Julle" Carlsson.
– Det är så jag minns det i alla fall, det är ändå 30 år sedan och varför jag gjorde det vet jag inte. Själva kraschen kommer jag ihåg men hur jag tog mig hem är inte lika klart, säger Magnus.
Sorgen var stor i klubben men ganska snabbt bestämdes att Smederna skulle köra sin nästa elitseriematch som planerat.
– Vi ville hedra på det sättet att vi skulle köra vidare. De som förolyckades brann så mycket för speedwayen och hade säkert velat att vi skulle göra så men stämningen var chockartad över att olyckan ens kunde ske, säger Zetterström som tillsammans med sina lagkompisar vann hemma mot Rospiggarna med 50–40 efter en tyst minut där förare och ledare hade samlats på Snälltorpets innerplan för att ihop med de 983 åskådarna hedra offren i flygolyckan.