För sjunde året i rad redovisar tidningen Sport & Affärer "SM i klubbekonomi" som visar det ekonomiska klimatet hos de 15 föreningar, samt fem i topp bland damerna, som drar in mest intäkter oavsett idrott. För tolfte året i rad presenterar tidningen också "SM i sponsring" där de 15 föreningar, och fem damidrottsföreningar, som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning listas.
Eskilstuna United drar alltså in näst mest pengar av alla damidrottsföreningar i Sverige med sina 14,5 miljoner kronor vilket är imponerande. Klubben är dessutom trea på listan när det gäller sponsring efter att ha ökat från 5,7 miljoner kronor till cirka åtta miljoner, också det anmärkningsvärt bra. Ändå har föreningens elitlicens varit i fara. United, som upprättat ett periodiserat bokslut två år i rad, har även ett minus i eget kapital till skillnad från övriga på topplistan.
Vad beror det på?
– Vi har de tre senaste åren dragits med ett minus i eget kapital som följt med oss även till 2021. Trots pandemin och uteblivna publikintäkter etc har vi fortsatt satsa på utveckling av verksamheten. Som en del i vår strategi har vi behövt stärka organisationen för att kunna vara med och konkurrera. Överlag skulle jag vilja säga att damallsvenska klubbar har alltför liten organisation, säger klubbchefen Riki Simic.
Ni har ökat sponsorintäkterna från 5,7 till cirka åtta miljoner kronor vilket gör att ni är trea där bland alla damidrottsföreningar i landet och beskrivs som den stora vinnaren när många andra tappat. Hur har ni lyckats med den ökningen?
– Vår ambition är att ständigt öka våra intäkter, då de faktiska kostnaderna generellt sett ständigt ökar. Vi har idag en tydlig strategi kring hur vi på lång sikt ska stärka våra intäkter. Bland annat innefattas JAG2030 (Eskilstuna Uniteds jämtställdhetsupprop)som en del av våra partnerskap och affärsrelationer. Med tydliga partnerskap där vi tillsammans med våra företag och organisationer skapar ett mer jämställt och hållbart Eskilstuna, så ökar vi värdet på verksamheten.
Till vad går pengarna ni får in?
– Fotbollsverksamhet är komplex. Vår verksamhet bygger på tre övergripande delar: hållbarhet, fotboll och affärer. De intäkter vi får in investeras och fördelas över hela verksamheten.
Hur stor del går till fotbollen och hur stor del till andra saker som exempelvis Hjärta United?
– Med all respekt men frågan är i mina ögon felformulerad, säger Riki Simic och fortsätter:
– Vi har en ambition att vara ett stabilt lag i Damallsvenskan samtidigt som vi vill vara en av Sveriges främsta utbildningsplatser för unga fotbollstjejer. Till detta tillkommer att vi är en samhällsaktör som gör skillnad, på riktigt. Det innebär att vi, trots restriktioner och minskade publikintäkter, har fortsatt att driva och utveckla vårat hållbarhetsarbete inom Hjärta United. För oss hänger alla delar ihop och sker över gränser, oavsett om det är fotbollsträning, aktivitet på äldreboenden eller om vi hjälper tjejer i utsatta bostadsområden. Fotbollen är ingen isolerad verksamhet – det är en del av helheten i vår vardag.
Hur många anställda som är avlönade har ni nu?
– På sportkontoret som hanterar föreningens administration, ungdomsverksamhet samt Hjärta United är vi totalt sex anställda. Inom elitverksamheten som innefattar A-lag och Akademin är vi fem anställda. Vill dock poängtera att all personal inte är heltidsanställd.
Hur stora är föreningens lönekostnader?
– Totalt sett är lönekostnaderna i föreningen cirka tio miljoner kronor.
Hur stor del av lönekostnaderna går till spelatruppen?
– Det är ingenting vi kommenterar.
De redovisade siffrorna gäller för 2020. Hur tror du att det ser ut efter 2021?
– 2021 har ekonomiskt sett varit ett utmanande år. Det vet vi redan nu. Pandemin gjorde sitt vilket inte bara vi blev drabbade av utan även en del av våra företag och publik.
Till sist … har ni koll på ekonomin?
– Vi har kontroll på vilka åtgärder vi behöver göra för att övertid bli framgångsrika båda vad avser ekonomi såväl som det sportsliga som det organisatoriska, säger Riki Simic.
Fotnot: Sport & Affärer är en oberoende affärstidning på nätet som ska fungera som en länk mellan idrott, näringsliv och samhälle. Tidningen ägs och utges av Idé Media AB.