Sedan AFC flyttade från Skytteholms IP i Solna till Tunavallen i Eskilstuna 2017 har klubben haft det förtvivlat svårt att locka publiken till sina matcher, vare sig det handlat om spel i Allsvenskan eller Superettan.
Under den allsvenska säsongen 2017 var det bara BK Häcken som hade ett lägre publiksnitt än AFC. 2019 när AFC var åter i Allsvenskan efter att ha spenderat ett år i Superettan var AFC:s snitt på 3 276 personer per match allsvenskans lägsta.
Men den siffran är, föga förvånande, fortfarande betydligt större jämfört med publiksnittet i Superettan där AFC huserat sedan 2020.
Faktum är däremot att AFC inte varit sämst på den fronten de senaste två säsongerna efter pandemin.
2021 hade AFC ett snitt på 548 personer. Då var Norrby, Vasalund och Akropolis sämre.
Förra säsongen hade Eskilstunaklubben ökat sitt snitt till 762 personer per match. Då hade Dalkurd, Brommapojkarna, Norrby och Utsikten alla ett lägre snitt på sina hemmamatcher.
Men den aktuella säsongen har det dippat igen. Med ett snitt på 685 personer per match under de nio fighter som AFC spelat på Tunavallen i år är det Superettans lägsta publiksnitt. Serieledande Utsikten, som har näst lägst, har i år haft 756 personer i snitt på sina hemmamatcher.
– Sporten hänger ihop med publikantalet och så som det sett ut tidigare under säsongen så tror jag att vi tappade en hel del. I takt med resultaten har det sjunkit lite grann, sen har sommaren spökat till det för oss. Vi har också haft väldigt många matcher på lördagar och söndagar med start 13.00 och det är kanske inte de mest optimala tiderna, säger klubbens medieansvarige Peter Harich och fortsätter:
– Men publiksnittet är på väg uppåt igen med tanke på Nolberto (Solano) och de sportsliga bitarna och det är bara att jobba på. Jag tror att publiken kommer hitta hit. Om folk vill ha elitfotboll i stan, då måste man börja komma hit, så enkelt är det. Som förening skulle vi vara jättevälmående ekonomiskt om vi hade ett bra publikunderlag, men om det fortsätter så här då behöver vi sälja spelare för att gå ihop ekonomiskt och det är inte kul i längden. Jag hoppas verkligen att Eskilstunapubliken tar till sig det här och börjar gå på matcher, för nu spelar vi rolig fotboll och det är dessutom den bästa fotbollen man kan se i länet.
– De som är här. De älskar vi oerhört mycket, de är fantastiska, lojala, trevliga och stöttar laget i ur och skur.
Hur ska AFC kunna locka publiken till sina matcher?
– Vi jobbar på med det hela tiden och har en diskussion. Vi försöker affischera där vi kan affischera. Kommunen har ganska dåligt med gratisställen för affischer, men där det finns sätter vi upp överallt. Vi har börjat jobba mycket mer med att försöka hitta nya ställen att nå publiken på, framför allt via våra affärspartners.
Men att göra reklam på exempelvis bussarna i stan eller på andra platser är inget som är aktuellt för AFC av en enkel anledning.
– Det är en kostnadsfråga. Vi vill gärna annonsera men vi har inte de pengarna att lägga ner på den typen av marknadsaktivitet. De pengarna vi har försöker vi lägga ner online. Vi måste hitta effektiva lösningar att annonsera som inte kostar skjortan. Det hade varit jättekul att måla på upp hela stan orange, och annonsera på bussar, i busskurer och storbildstavlor men de pengarna finns inte, tyvärr.