Den 11 mars tog Eskilstuna United ytterligare kliv för jämställdheten.
Samtidigt som de ersatte den vanliga matchtröjan till en reklamfri med fokus på jämställdhetsuppropet JAG2030, passade de även på att byta utseende på klubbmärket.
– Det har varit väldigt positivt från våra företagare och partners. För vad betyder en logga på en axel, kontra att du backar jämställdhet på riktigt. Idag är JAG2030, som är kopplat till FN:s globala mål Agenda 2030, en naturlig del av vår verksamhet, säger Uniteds klubbchef Riki Simic.
I backspegeln kan föreningen se tillbaka på ett händelserikt år där klubben som Simic uttrycker det: "Vi utmanar oss själva alla dagar i veckan".
– Vi har en vision om att vara Sveriges ledande utbildningsplats. Men det finns inget egenvärde att vi ska driva det här själva. Vi behöver fler med på resan och staden i synnerhet. Då blir vi starkare, säger Simic.
Uniteds klubbchef tillsattes bara några dagar innan lanseringen av uppropet i mars och kom in i en påbörjad strategisk resa som styrelsen och klubben satt igång. Sedan dess har de tagit tag i taktpinnen för att bygga ett mer jämställt Eskilstuna och Sörmland.
– Jag tror att samhället behöver idrottsklubbar som ger människor en slags framtidstro. Efter pandemin tror jag att det inte räcker med att vara en traditionell idrottsklubb som bara fokuserar på sporten. Det kommer inte att hålla. Samhället kommer att ställa krav på oss idrottsföreningar att faktiskt vara mer än bara en idrottslig verksamhet. Det handlar om att som klubb och förening se sin roll i samhället, på riktigt.
– Vi är definitivt inte experter i området men vi är en katalysator för att det här ska bli något. För att vi ska växa och förflytta Eskilstuna framåt så är JAG2030 en viktig pusselbit.
Men precis som för alla andra föreningar är det ingen hemlighet att pandemin satt sina ekonomiska spår även i United.
– Men det innebär inte att vi viker oss från vår strategi eller förändrar vårat synsätt. Snarare tvärtom, säger Riki Simic som konstaterar att Uniteds samhällsengagemang bara växer och att behovet blir större i samhället.
– Det är i klubbens DNA att sätta hållbarhet högst upp på agendan. Vi hjälper tjejer i utsatta områden, matchar långtidsarbetslösa tillbaka in på arbetsmarknaden, bidrar med extraresurser till seniorboende och framförallt driver vi vårt jämställdhetsupprop JAG2030. Behov och utmaningar hos våra företag är en viktig parameter när vi diskuterar partnerskap och hållbarhet. Så företagen investerar inte bara i oss som förening utan även i ett bättre och mer hållbart Eskilstuna och Sörmland.
Samtidigt befinner sig United också i en omorganisation. I oktober anställde klubben en ny försäljningsansvarig i Åsa Kalmerén som tidigare var ordförande i IFK Eskilstuna.
– Hon blir vår motor nu där vi går från skylt till partnerskap. Vi tror inte att det är skylten på Tunavallen som är det primära när det kommer till samarbeten och samverkan med företagare. Vi tror i stället på partnerskapet där vi bygger ett bättre Eskilstuna och Sörmland tillsammans, men att skylten såklart är en del av det, säger Simic.
Klubbens arbete utanför fotbollsplanen har i dagsläget inte bara gett ett starkare band mellan United och företagen utan också mellan United och samhället. Det har gjort att idrottsföreningar från hela landet hört av sig.
– De är nyfikna på vad de betyder för vår verksamhet och det vore inte alls bra om JAG2030 bara stannar i vår verksamhet. Vi vill driva det så att det når hela Eskilstuna, hela Sörmland men även nationellt. Men varje förening behöver hitta sin modell för hur man bedriver den här frågan, säger klubbchefen som tillsammans med de andra i United nyligen arrangerade ett hållbarhetsseminarie på Elite Stadshotellet med fokus på jämställdhet inför ett 50-tal deltagare från olika företag och organisationer.
– Om inte vi gör det vilka ska då göra det? Vi har väl samma ansvar som vilken organisation som helst. Att man ska gå och tro att någon annan ska driva den här frågan är bara naivt.
Om du ser framåt i tiden. Hur långt har ni kommit med arbetet 2030?
– Då ska vi som damfotbollsförening förhoppningsvis slippa en icke-jämställd vardag. Fler företag ska förstå värdet av att satsa på en hållbar partner. En annan viktig fråga blir såklart att våra tjejer och samhället har städat av frågan kring att du som tjej kan spela fotboll på heltid och ha det som yrke. Att tjejer som kan och vill får spela fotboll. Vi är självklart en bit på vägen redan nu, men tittar man på den ekonomiska biten att vara fotbollsspelare i Herrallsvenskan eller i Superettan skiljer sig det avsevärt mot Damallsvenskan.
– Antingen kan man blunda för detta eller så tar man ansvar och tar det ett steg längre och då blir inte Eskilstuna bara en mer intressant plats att bo på. Det blir också en plats för framtidens fotbollsspelare. Vi tror på att skapa en verksamhet som inte bygger på hur matchen slutar på Tunavallen. Vi vill nå framgång – oavsett resultat, säger Riki Simic.