IFK Eskilstuna står för dörren till en ny division 2-säsong. Då passar klubben på att ta ett steg närmare supportrarna genom en klubb-tv-satsning tillsammans med medieprofilen Poppe Linge Gimling
– Vi vill försöka väcka ett intresse för fotbollen i stort i Eskilstuna. Vi är lite för långt ifrån spelarna just nu men får man en relation till dem så kanske man vill gå och titta på matcherna också, säger IFK Eskilstunas vice ordförande Pierre Kubalski.
Poppe flyttade från Stockholm till gamla Torshälla i höstas och driver egen mediebyrå samt produktionsbolag och har tidigare producerat tv för bland annat TV3. Han har även jobbat som nöjesfotograf och programledare.
– När jag flyttade hit sökte jag kontakt med en klubb som ville göra webb-tv med fokus på klubben. Tanken är inte att inrikta sig så mycket på matcher och resultat, det finns mängder av andra medier som är grymma på att rapportera det, jag vill skapa en kanal som är ger tittarna en mer personlig inblick i klubben och dess hjärta. Jag hade kontakt med ett flertal föreningar i stan och det var IFK som visade störst intresse för ett samarbete, säger Poppe.
Webb-tv-kanalen kommer supportrarna kunna följa på klubbens sociala kanaler men det finns en tanke på att även lyfta innehållet till en egen app framöver. Inslagen kommer att vara intervjuer och reportage, varvat med livesändningar, frågestunder och tävlingar.
– Vi har helt enkelt inte fått tillbaka publiken efter pandemin och det här hoppas vi kan vara en del i att få det, säger Kubalski och fortsätter:
– Sen får vi väl se om det här fungerar i Eskilstuna. Vi vet ju att de gör det för de lite större och mer etablerade klubbarna i Sverige.
Projektet kommer till en början att finansieras av sponsorer.
– Vi drar igång i en liten mindre skala. Mycket från början kommer att vara egenproducerat material men vi har fått in några sponsorer som tycker att det här är lite roligt, säger Kubalski.
Du som prenumerant kommer även kunna ta del av vissa delar av innehållet på ekuriren.se under säsongen.