Pengasuccé för United i sponsormatch

Hårt arbete lönar sig. Fråga bara Eskilstuna United som under veckan dragit in två stora summor och samtidigt stärkt klubbens varumärke. "Man blir extremt varm i hjärtat och pengarna blir enormt värdefulla för oss", säger klubbens CSR- och hållbarhetsansvarige Emre Gürler.

Uniteds Anna Oscarsson, Kaisa Collin, Elin Rombing och Felicia Rogic jublar efter sponsormatchens pengarsuccé.

Uniteds Anna Oscarsson, Kaisa Collin, Elin Rombing och Felicia Rogic jublar efter sponsormatchens pengarsuccé.

Foto: MAXIM THORE, BILDBYRÅN

Fotboll2020-09-30 15:21

När Eskilstuna United tidigare i veckan vann hemma på Tunavallen mot Örebro passade klubben på att hylla sina fans före avspark under parollen "Vi längtar efter dig!". Samtidigt ordnade de årets sponsormatch där syftet var att samla in pengar från soffan genom fiktiva matchbiljetter. 

Förra årets sponsormatch gav drygt 100 000 kronor men årets summa blev över förväntan.

United fick in hela 218 000 kronor från sponsorer och fans.

– Man blir extremt varm i hjärtat och pengarna blir enormt värdefulla för oss. Det visar också vilken plats vi har i allas hjärtan här i Eskilstuna, säger klubbens CSR- och hållbarhetsansvarige Emre Gürler.

2019 prisades Eskilstuna United för deras arbete av självaste UEFA för projektet Hjärta United. Då fick klubben 45 000 euro, runt 475 000 kronor. 

Nu var det dags igen för klubben att belönas.

När ishockeystjärnan Henrik Lundqvist och spelbolaget Unibet prisade 30 idrottsföreningar från hela landet i initiativet 30/30-fonden fanns Eskilstuna Uniteds samhällsprojekt Hjärta United med bland de utvalda. 

– Det känns otroligt kul. Speciellt om man höjer blicken och ser på det samhällsbygge vi skapade för tre och ett halvt år sedan. Vi skapade det tillsammans med sponsorer, kommunen och fans och ordet "tillsammans" är något som vi alltid kommer tillbaka till. Det är ett gemensamt bygge som betyder så mycket för så många. Vi ser hur tufft det är i våra utsatta områden i Eskilstuna, säger Emre Gürler.

Initiativet 30/30-fonden går ut på att uppmärksamma och belöna idrottsföreningar – oavsett idrott där varje vinnare belönas med 30 000 kronor för sitt arbete med en schysst idrottskultur och insatser som skapar trygghet, gemenskap och jämställdhet.

– Det är ett kvitto att vi är på rätt väg. Vi försöker vara en samhällsaktör som inspirerar andra men vi vill också driva frågan om jämställd sponsring ännu hårdare och visa att fler företag kan ta rygg på oss. Corona har slagit hårt mot oss precis som det gjort för alla andra föreningar. Vi har 700 000 kronor som fattas från publikintäkter till exempel men pengarna kommer att gå till de verksamheter som bedrivs för unga tjejer, säger Gürler.

I Hjärta United ingår Ronjabollen, Care United och Work United.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!