Redan under den här månaden drar arbetet igång och ska sedan pågå under två år.
– Eskilstuna United vill fortsätta vara en av Sveriges främsta utbildare av unga fotbollsspelare, vi vill ge våra unga tjejer rätt förutsättningar att utvecklas till elitfotbollsspelare, säger Lina Bertilsson.
– Konkurrensen ökar, vi står inför nya utmaningar och behöver stärka vår position. Vi vill använda vårt redan starka varumärke för att öka våra intäkter. Rättighetsbyrån kan hjälpa oss med de strategiska bitarna när vi behöver växla upp vårt sponsringsarbete. Vårt arbete med Hjärta United betyder mycket för oss och för våra samarbetspartner. Värderingsfrågor är viktiga idag och många tycker att vi gör ett bra jobb i våra sociala projekt. Vi vill utveckla vårt samhällsengagemang och vara någon att räkna med när det gäller Eskilstunas utmaningar som exempelvis integration och arbetslöshet.
Vad kostar det er att gå in i det här samarbetet?
– Det är en fast summa och en rörlig del. Hur mycket vill jag inte säga.
En kvalificerad gissning är att United får betala drygt en kvarts miljon för de två åren plus procent på eventuellt intjänade pengar. Men tanken är förstås att få betydligt mer tillbaka. United har idag en omsättning på runt 14,5 miljoner kronor. Målet för att kunna konkurrera på sikt är att öka till drygt 20 miljoner.
– Vi har höga ambitioner. Vi skulle kunna vara en klubb som hankar oss kvar i Allsvenskan men vi vill inte var det. Vi siktar mot toppen och att spela i Europa. Vi vill utveckla hela föreningen och skapa förutsättningar för bättre utbildade spelare, ledare, personal, funktionärer och styrelse, säger Lina Bertilsson.
Varför gör ni detta mitt under coronapandemin?
– Vi vill stå rustade när krisen är över. Vi vill växa långsiktigt och hållbart och vi behöver börja nu. Vi vill vara en av Sveriges främsta föreningar under lång tid framöver.
Kompetensen i styrelsen är redan breddad. Klubben behöver däremot få in fler personer i verksamheten. Bland annat består önskelistan av en heltidsanställd klubbchef och en föreningsutvecklare med inriktning på ungdom. Snudd på ett måste för en elitförening när damfotbollen är på rejäl frammarsch.
– Nästa steg är publikrekrytering. Inte så mycket för pengarna, mer för intresset och upplevelsen. Sedan är egentligen vår huvudkundgrupp unga tjejer. Riktigt så ser det inte nu, säger Lina Bertilsson.
Rättighetsbyrån samarbetar sedan tidigare med bland andra Konståkningsförbundet, Brynäs, Handbollsligan, Vasaloppet, Cancerfonden, Gothia Cup och Göteborgsvarvet. Nu läggs alltså Eskilstuna Uniteds namn till på listan.
– Det ska bli fantastiskt roligt att få jobba med en förening som har en stark position i samhället och på planen. Vi ser stora möjligheter med den position som klubben har. Damfotbollen är på frammarsch och intresset växer hos företag och privatpersoner. Men det är bara början. Vi kommer att se en fortsatt stark utveckling, säger byråns grundare och vd Björn Stenvad.
A-lagstränaren tillika sportchefen Magnus Karlsson är nöjd med klubbens linje.
– Jag är glad för att styrelsen gjort en gedigen plan för hur framtiden ska se ut. Att vi gör det här nu är ett tecken på att vi har koll på vår verksamhet. Internt har vi en väldigt tydlig riktning, säger "Munken".