Satsar på jämställdhet – byter klubbmärke och tröja

Eskilstuna United tar ytterligare ett rejält steg för jämställdheten. Under torsdagen presenterades den senaste satsningen som bland annat innefattar ett nytt klubbmärke, ny webbsida och en unik matchtröja. "Det är väldigt viktigt för oss som förening att vi tar det här klivet", säger Matilda Plan. "Vi vill visa att vi går in i något nytt", säger ordföranden Lina Bertilsson.

Ordföranden Lina Bertilsson, A-lagsstjärnan Matilda Plan och styrelsemedlemmen Anna Arnerdal slår ett slag för Uniteds nya jämställdhetssatsning. Bland annat lanseras en ny matchtröja.

Ordföranden Lina Bertilsson, A-lagsstjärnan Matilda Plan och styrelsemedlemmen Anna Arnerdal slår ett slag för Uniteds nya jämställdhetssatsning. Bland annat lanseras en ny matchtröja.

Foto: Johan Petersson

Fotboll2021-03-11 15:00

Plan är kapten för klubbens allsvenska lag och affischnamn för JAG2030 som är Uniteds nya storsatsning, ett jämställdhetsupprop för ett bättre samhälle och lika villkor inom fotbollen.

– Då kan ju fler föreningar hoppa på och då kan det bli skillnad på riktigt, säger Matilda Plan.

Lina Bertilsson utvecklar.

– 2030 står för FN:s globala mål som ska vara uppnådda 2030 och JAG-et står för vad jag kan göra för jämställdheten. Vad kan jag bidra med? Hur kan jag påverka i min omgivning? Hur kan mitt företag påverka? Att var och en kan göra sitt helt enkelt, säger Bertilsson och fortsätter:

– Det är en strategi från föreningens sida att ta ett steg till i utvecklingen. Klubbmärket, webbsidan och JAG2030 är en del av det. Vi gör inte detta bara för att.

Under torsdagen presenterades även en ny stilren matchtröja. Företagsloggor är utbytta mot JAG2030.

Styrelsemedlemmen Anna Arnerdal har lagt ner ett stort jobb i projektet.

– Vi vill vara en stark damfotbollsförening och det kräver sin organisation och sina pengar. Då behövde vi göra något nytt. Om man pratar modern sponsring handlar det inte så mycket om att synas med sin logga på olika ställen. Det handlar om att driva gemensamma frågor och jämställdhetsfrågan är naturlig för oss som damfotbollsförening och fotbollen är långt ifrån jämställd. Då känner vi att vi drabbas, att vår ungdomsverksamhet inte har samma förutsättningar som på killsidan och i dameliten är det ju samma sak, säger Arnerdal och fortsätter:

– Då är det jämställdhetsfrågan vi kan driva. Vi har de här fina förebilderna i både spelare och ledare och alla som jobbar för våra tjejer. Tittar man på företag behöver de också jobba med jämställdhet. Det är inte jämställt i samhället över lag och då kan vi göra gemensam sak.

Matilda Plan gillar den nya tröjan som ska användas första gången när United möter Hammarby hemma i Svenska cupen 21 mars.

– Den är riktigt snygg och väldigt enkel. Det är mycket snyggare så än att ha tusen olika sponsorer på den. Sponsorerna ingår ju i det märket som är på tröjan så det är väldigt bra, säger Plan.

Vad säger du om klubbmärket?

– Det ser mycket proffsigare ut nu än vad det har gjort tidigare. Det är väldigt bra för vår förening att ta nästa kliv och göra om klubbmärket.

– Vi ville visa att vi tar nästa steg framåt i utvecklingen. Det är en bra symbol, att vi går in i en ny tid, säger Lina Bertilsson.

I uppropet, där även en film med Matilda Plan ingår i lanseringsskedet, lyfts fakta fram om tjejers förutsättningar kontra killarnas.

– Det här är bara en början. Det är fram till 2030 som vi ska ha nått målet, säger Lina Bertilsson.

Var ser du United då?

– Oj oj ... vi ska fortsätta att vara en etablerad förening i högsta ligan, ha en bra organisation som är en del av fotbollssverige och vara en av landets bästa utbildare av spelare. Vi vill visa att det går med bara en damfotbollsförening.

– Sett till Häcken nu har väl de sagt att det inte går att ha en damfotbollsförening utan ett elitlag för herrarna. Det kan man motbevisa och det är också en del i det, säger Matilda Plan.

Hur känns det att vara affischnamn för den här satsningen?

– Det är jättekul. Filmen vi spelat in är väldigt proffsig och det är väldigt häftigt att vara den första som får gå ut med den här filmen.

Blir ambassadörer

Här är några exempel på vad United ska göra:

Varje förening med tjejlag i Sörmland erbjuds en spelare från Uniteds A-trupp som ambassadör. Spelarna besöker föreningarnas träningar och matcher samt ger av sin kunskap och inspiration. 

United blir en katalysator för att driva på fotbollsutvecklingen för tjejer och jämställdhetsutvecklingen för näringslivet i Sörmland.

Alla fotbollsspelande tjejer i Sörmland ska bjudas in till JAG2030-matchen som blir en stor manifestation för jämställdhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!