Guif har nått förlikning i rätten: "Otroligt mycket mindre"

Under tisdagen fick Guif ett stort glädjebesked.
Klubben har nått förlikning i den tvist, om rabatthäften, som gjort att bolaget hade skulder hos Kronofogden på nästan en miljon kronor.
– Just det ärendet kommer att skrivas av omedelbart, säger ordföranden Björn Frössevi.

Björn Frössevi är nöjd med förlikningen i rätten.

Björn Frössevi är nöjd med förlikningen i rätten.

Foto: Arkivbild

Handboll2025-01-28 17:44

Förra veckan kunde vi avslöja att Eskilstuna Guif Handboll AB, där elitverksamheten ingår, hade drygt en miljon kronor i skulder hos Kronofogden och att föreningen, där ungdomsverksamheten ingår, har runt 915 000 kronor i skuld hos "fogden". 

En gammal konflikt om digitala rabatthäften (till mat, shopping och nöjen), under namnet Restaurangchansen, har främst ställt till det i aktiebolaget.

TT Konsulttjänst AB – som är bolaget bakom Restaurangchansen – och Guif har ingått ett avtal där Eskilstunaklubben ska sälja häften och det förstnämnda bolaget bland annat få marknadsföring i samband med Guifs hemmamatcher. 

I en tidigare tredskodom i Eskilstuna tingsrätt framgår det att Guif ska betala 831 250 kronor jämte ränta till Konsulttjänst AB. Plus rättegångskostnader på drygt 21 600 kronor.

Men parterna var oense om summan och under tisdagen träffades de i rätten. Därefter var det glädje hos Guifs ordförande Björn Frössevi som fick den utgången han trodde på.

– Vi har nått förlikning. Jag kan inte säga den exakta siffran i nuläget men jag kan säga så mycket att det är otroligt mycket mindre än det som låg som ett pausat ärende hos Kronofogden på grund av kravet som TT Konsult ställt. Det ligger väldigt nära det vi har i vår bokföring för sålda häften, säger Frössevi och fortsätter:

– Just det ärendet hos Kronofogden kommer att skrivas av omedelbart och då är vi rena i bolaget. Sen har vi kvar utmaningarna i föreningen så det här är långt ifrån över men man kan konstatera att åtminstone hälften av det här är borta. Just det känns väldigt skönt. 

Swishkampanjen, som tidig tisdagskväll inbringat drygt 120 000 kronor, fortsätter liksom sponsorjakten.

– Där är det absolut ingenting klart och vi har fått, som säkert alla förstår, koncentrera oss på de andra sakerna just nu. Men nu när den här pusselbiten är klar kan vi börja lägga energi på det igen, säger Björn Frössevi.                                                                                         

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!